Range Rover Sport HST: microhybridisering onder 48 volt

Range Rover Sport HST: microhybridisering onder 48 volt

De groep Jaguar Land Rover heeft een nieuwe zescilinder in lijn voorgesteld met een microhybridisering van 48 volt en een elektrische compressor. Hij moet de ‘oude’ V6 vervangen en beleeft zijn debuut in de Range Rover Sport, in de speciale reeks HST.

 

De Range Rover Sport heeft al een plug-in hybride variant in de vorm van de P400e, maar krijgt nu ook een mild hybride versie. In de speciale reeks HST wordt de Range Rover Sport namelijk een showroom voor een nieuwe (licht) geëlektrificeerde zes-in-lijn van de groep Jaguar Land Rover. De nieuwe drieliter komt de oude V6 aflossen en gebruikt een dubbele drukvoeding met een elektrische compressor en een meer klassieke twinscroll-turbo. Bovendien krijgt deze motor een lichte hybridisering aangemeten waardoor hij vertragingsenergie kan recupereren en die opslaan in een batterij van 48V voor later gebruik.

400 pk en… 213 g CO2/km

De nieuwe Ingenium-motor ontwikkelt 400 pk en 550 Nm. Daarmee sprint de Range Rover Sport HST van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. De gehomologeerde CO2-uitstoot van zijn kant ligt op 213 g/km volgens de gecorreleerde NEDC-norm. Dat is niet bepaald een waarde om dit model enige ecologische pretenties te kunnen toedichten. Anderzijds haalt de 300 pk sterke 2.0-turboviercilinder die ook verkrijgbaar is in de Range Rover Sport een gecorreleerde NEDC-CO2-uitstoot van 218 g/km.


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen