Rapide E: Aston Martin aan de stekker

Rapide E: Aston Martin aan de stekker

Aston Martin heeft (eindelijk) zijn eerste elektrische auto onthuld. Zoals al lang beloofd is het een elektrische versie geworden van zijn grote reiswagen Rapide.

 

In 2021 brengt Aston Martin een nieuw, elektrisch merk op de markt onder de naam Lagonda. In afwachting daarvan gaan de Britten alvast hun strategie verfijnen door een elektrische variant te onthullen van hun grote reisberline Rapide. Het wordt een ‘collector’s item’ waar slechts 155 stuks van worden gemaakt. Die rollen van de band in de nieuwe fabriek in St Athan in Wales, die is bestemd voor de productie van de toekomstige elektrische modellen van de Lagonda-familie.

V12 geschrapt

De Rapide E is ontwikkeld op basis van een bestaande auto met verbrandingsmotor en daarom zit het accupakket niet in de vloerplaat. Het is op maat gebouwd om dezelfde ruimte in te nemen als de aandrijflijn van de Rapide met verbrandingsmotor: de module van 5.600 lithium-ioncellen vervangt de 6.0-V12, de versnellingsbak en de brandstoftank. Net zoals de batterij van de toekomstige Porsche Taycan werkt het geheel onder een spanning van 800V. Dat zou garant moeten staan voor een optimaal rendement, zelfs bij een sportieve rijstijl, en voor snel laden aan aangepaste laadpalen. De twee in de achteras geplaatste elektromotoren ontwikkelen in totaal 610 pk en 950 Nm.

Snel leeg

Daarmee biedt deze eerste elektrische Aston Martin explosieve prestaties: optrekken van 0 naar 100 km/u duurt ongeveer 4 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De grote, op maat van de berline gemaakte batterij kan echter wel ‘slechts’ 65 kWh opslaan. Daarmee geraakt de auto op de WLTP-cyclus niet verder dan 320 kilometer, wat vrij bescheiden is voor een elektrische prestigeberline. Maar het snelladen onder 800V zou de laadsnelheid wel moeten opvoeren tot gemiddeld 500 kilometer rijbereik per uur aan de stekker.


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen