Renault waagt zich aan “mega-opslag” van elektriciteit

Renault waagt zich aan “mega-opslag” van elektriciteit

Renault kondigt de lancering aan van het project “Advanced Battery Storage”. Tegen 2020 wil de constructeur de grootste stationaire stroomopslaginstallatie ooit op basis van de batterijen van elektrische auto’s in Europa bouwen.

 

In het kader van de stilaan opkomende energie-omslag meldt Renault dat het van plan is om een groots stroomopslagsysteem op poten te zetten op basis van “versleten” batterijen van zijn elektrische voertuigen. Een paar weken geleden onthulde partner Nissan nog een vergelijkbaar installatie om het Amsterdamse Johan Cruijff-stadion van stroom te voorzien. Door de batterijen van 148 Nissan Leafs te combineren ontwikkelt dat systeem, dat wordt voorgesteld als het grootste van Europa op een commerciële site, een vermogen van 3 MW en een opslagcapaciteit van 2,8 MWh. Tesla van zijn kant heeft ook een opslaginstallatie geplaatst in ons land met een capaciteit van 18,2 MWh. Met het Advanced Battery Storage wil Renault nog veel verder gaan. Op termijn moet het systeem tot 70 MW aan vermogen kunnen produceren en meer dan 60 MWh kunnen opslaan. Dat komt overeen met het dagelijkse verbruik van een dorp van 5.000 huishoudens.

2.000 batterijen

De eerste installaties in het kader van dit enorme project worden begin 2019 opgericht op drie plekken in Frankrijk en Duitsland: in de Renault-fabriek van Douai (Nord) en van Cléon (Seine Maritime), maar ook op de site van een oude steenkoolfabriek in Rijnland-Noord-Westfalen. De opslagcapaciteit zal mettertijd worden opgevoerd tot wanneer er batterijen van 2.000 elektrische auto’s in zijn verwerkt. Die batterijen worden opgeslagen in gigantische containers. Renault verduidelijkt dat het systeem zowel oude batterijen een tweede leven zal geven als nieuwe batterijen zal gebruiken, die op die manier kunnen worden opgeslagen om later te kunnen worden uitgewisseld bij naverkoopacties.

Voorkeur aan hernieuwbare energie

Het doel van de installaties is om de verschillen tussen het verbruik en de productie van elektriciteit op te vangen om het aandeel hernieuwbare energiebronnen in het aanbod te kunnen opdrijven. Ze kunnen dus het evenwicht in stand houden tussen het aanbod en de vraag op het stroomnet door diverse bronnen met niet-constante productie te integreren. “Onze stationaire opslagsystemen dienen om te compenseren voor deze verschillen: ze geven hun reserves af op het moment dat er een onevenwicht ontstaat op het net zodat de gevolgen daarvan kunnen worden opgeheven,” zo verduidelijkt Nicolas Schottey, directeur van het programma “Nouveaux Business Energie” van de Renault-groep.


Publicité

Delen