Ssangyong XLV: CNG-alternatief op XXL-formaat

Ssangyong XLV: CNG-alternatief op XXL-formaat

Met de XLV biedt SsangYong een interessant alternatief voor traditionele SUV’s. Vandaag volgt er ook een versie op CNG en daarmee wil SsangYong zijn gamma nog aantrekkelijker maken.

Na het bankroet in 2009 verrijst de constructeur langzaam maar zeker uit de as en het stelt een SUV-gamma voor met een interessante prijs-kwaliteitsverhouding. Het verse geld van de Indiase Mahindra-groep doet zijn werk. Mahindra redde het merk in het crisisjaar 2011 van de ondergang. Vandaag kan SsangYong andermaal aantrekkelijke en vooral polyvalente producten aanbieden. De Tivoli en de verlengde XLV-versies zijn daarvan uitstekende voorbeelden. Tot nu toe werden deze modellen aangedreven door een 1.6 op diesel (115 pk) of benzine (126 pk). Op het autosalon van Brussel lanceert de constructeur een versie op CNG. Het gaat om een systeem dat achteraf werd gemonteerd en niet op een af-fabriek systeem. De tanks zitten onder de laadvloer van de koffer en de inhoud blijft ongewijzigd. SsangYong belooft een autonomie op gas van 300 km volgens de NEDC-cyclus. De benzinetank blijft eveneens behouden dus wanneer er geen CNG-tankstation in de buurt is, kan men op benzine verder rijden. De installatie zorgt voor een meerprjis van € 2.990 zodat deze Ssangyong XLV CNG net onder de kaap van de € 20.000 (€ 19.490) blijft. Op die manier kan hij een zeer aantrekkelijke mix tussen ruimte/prijs bieden aan een bijzonder lage gebruikskost. In Vlaanderen betalen klanten tot 2020 immers geen jaarlijkse rijbelasting en ook de BIV valt weg.

 


Publicité

Delen

One Comment - Write a Comment

  1. Een topwagen. Binnenkort ook verkrijgbaar in lichte vracht versie.

    Reply

Een commentaar opstellen