Tesla Model X 100D, de te kloppen SUV

Tesla Model X 100D, de te kloppen SUV

Eindelijk begint de concurrentie zich te organiseren. Over een paar maand krijgt de Tesla Model X af te rekenen met de Jaguar I-Pace, de Audi e-tron, de Mercedes EQC en de BMW iX3 in het bruisende segment van de elektrische SUV’s. Een goede gelegenheid om de te kloppen referentie uit Californië nog eens onder de loep te nemen.

In afwachting van de komst van de Model 3 naar deze kant van de wereld bestaat de Tesla-catalogus bij ons nog steeds uit de berline Model S en de SUV/eenvolumer met 5, 6 of 7 zitplaatsen Model X. Een auto in formaat XXL, die zich vooral onderscheidt door zijn panoramische voorruit en zijn “Falcon Wing”-deuren. Voor wie graag opvalt, is er niets beter: deze deuren openen zich zoals de vleugels van een roofvogel klaar om… zich op zijn prooi te storten.

Eenvoudig en efficiënt

Wanneer je instapt, ontdek je hetzelfde gigantische scherm in portretopstelling als in de berline Model S. We moeten erkennen dat dit systeem, dat voor de ergonomie inspiratie heeft gezocht in de wereld van de smartphones, eigenlijk zeer intuïtief werkt: je kan alles regelen en instellen met je vingertippen.

Enorme voorruit

De enorme voorruit die ver boven de passagiers doorloopt geeft een sterk ruimtegevoel. Misschien zelfs iets te veel? Je voelt je in elk geval klein in deze auto. Dit gevoel van veel plaats te hebben is er ook op de achterste plaatsen. En op praktisch vlak slikken de twee koffers van de Model X (of toch als je genoegen neemt met een vijfzitsversie zoals onze testauto) even veel als een bestelwagen: 736 liter bagage in de koffer achteraan… en nog eens 178 liter onder de ‘motorkap’ vooraan.

Hoe ver geraakt hij?

Op praktisch vlak rijdt deze Model X dus een foutloos parcours – tenzij misschien wanneer je in een smal parkeerplekje wil wringen. Maar wat is zijn rijbereik? Tesla biedt voor zijn Model X twee verschillende batterijpacks aan: 75 of 100 kWh. Die zijn goed voor een ‘officieel’ NEDC-rijbereik van respectievelijk 417 of 565 kilometer. Als je kiest voor de grootste batterij zoals die in onze testauto, dan kan je in de praktijk rekenen op een rijbereik van ongeveer 400 kilometer als je voorzichtig met je rechtervoet werkt, of 350 tot 300 kilometer als je meer elektronen ‘verspilt’ om te genieten van de behoorlijk indrukwekkende acceleraties die zijn twee elektromotoren mogelijk maken.

Bescheiden blijven

Die twee motoren geven de auto een vierwielaandrijving zonder mechanische verbinding tussen de assen (één motor per as) en maken dat je onder het rechterpedaal iets meer dan 420 pk ter beschikking hebt. Dat vermogen staat garant voor stevige prestaties ondanks het forse leeggewicht van dit gevaarte. Daardoor kom je eigenlijk ruimschoots toe met deze Model X 100D en kan je de P 100D (de krachtigste versie met meer dan 600 pk) gerust aan de echt veeleisende bestuurders overlaten. Dat drukt meteen de basisprijs van dit speeltje van 150.430 euro naar een veel “redelijker” 114.280 euro. De Model X 75D is er vanaf 95.630 euro.

Superchargers

Praktisch gezien volstaat een thuislader om je Model X ’s nachts op te laden. Door het formaat van de batterij stelden we trouwens tot onze verrassing vast dat we “onze” auto niet elke dag moesten herladen.

Voor meer intensief gebruik is er nog altijd het Supercharger-netwerk van Tesla. Zoveel van die stations zijn er nog niet in ons land (al is er op dat vlak flinke beterschap op komst), maar ze zijn indrukwekkend efficiënt. Je kan in het navigatiesysteem van op afstand zien hoeveel laadpalen er beschikbaar zijn en in theorie kan je er op slechts 30 minuten tot 300 kilometer rijbereik terugwinnen. In werkelijkheid hangt die laadtijd een beetje af van hoeveel auto’s er tegelijk aan de stekker hangen. Wij scoorden in ons geval een laadsnelheid van ‘380 km/u’, zodat we op 30 minuten zo’n 200 kilometer konden ‘tanken’.

Conclusie

Een aantal kleine details, zoals een wat luidruchtige klimaatregeling, een afwerking die niet aan die van de Duitse concurrentie kan tippen, een beperkte optiecatalogus enzovoort zouden de Model X wat parten kunnen spelen wanneer de traditionele merken hun elektrische armada loslaten. En bij het gebruik is het ook wennen aan zijn heel Amerikaanse XXL-formaat… Maar de technologie van deze auto (rijbereik, prestaties, ergonomie van het infotainment, Autopilot-rijondersteuning, …) en het rijplezier dat hij biedt maken dat de Model X de lat zeer hoog legt.

Onze mening over de Tesla Model X 100D samengevat:

VOOR

Binnenruimte

Praktische aspecten/ergonomie

Comfortabel rijbereik

Machtige prestaties

TEGEN

Verbruik loopt snel op bij gespierde rijstijl

Enorm formaat

Afwerkingsdetails

Hoog prijskaartje

Fiche technique

Publicité

Delen