[Test] Audi e-tron: ‘premium’ elektrische mobiliteit

[Test] Audi e-tron: ‘premium’ elektrische mobiliteit

Na Jaguar is het nu aan Audi om Tesla onder vuur te nemen op de weg naar de ‘premium’ elektromobiliteit. Overtuigt deze eerste Duitse elektrische SUV?

 

Dit is hem dus, de befaamde elektrische SUV “made in Belgium” die wordt geassembleerd in de Brusselse fabriek in Vorst. Meer nog dan een SUV is deze e-tron in de eerste plaats een gigantische batterij op wielen. Zijn 36 modules van LG slaan 95 kWh op en zijn geïntegreerd in een 2,28 meter lange, 1,63 meter brede en 24 centimeter hoge aluminium kist. Die is tussen de assen geplaatst en weegt op haar eentje al meer dan 700 kilo. Om problemen te vermijden behoudt Audi wel een grote veiligheidsmarge op zijn batterij en staat voor de gebruikers ‘slechts’ 83,6 kWh van de beloofde 95 kWh ter beschikking.

Zwaargewicht

De 4,90 meter lange e-tron is nog 22 centimeter groter dan de Jaguar I-Pace, maar 15 centimeter korter dan de Tesla Model X, die zijn twee huidige rivalen zijn. Zijn accupakket duwt deze SUV uiteraard in de categorie van de zwaargewichten: zijn officiële leeggewicht ligt op 2.565 kilo. Officieel ligt het gemiddeld verbruik van de e-tron afhankelijk van de uitrusting tussen de 22,6 en de 26,2 kWh/100 km volgens de WLTP-cyclus. Dat leidt in het beste geval tot een officieel rijbereik van 417 kilometer.

In de eerste plaats een Audi

Elektrisch of niet, deze e-tron is in de eerste plaats een Audi. Dat voel je zodra je instapt. Het dashboard van de e-tron lijkt op dat van de andere duurdere modellen van het gamma. Enkel de versnellingspook verschilt omdat hij eruitziet als een balkje dat je met je vingers activeert. De afwerking is bovendien foutloos en de materialen ogen meer verzorgd dan in een Tesla.

Praktisch

Op praktisch vlak volstaat de binnenruimte ruimschoots voor vier volwassenen, in geval van nood zelfs vijf. De koffer biedt een enorme vlakke laadvloer en slikt 600 liter. De laadkabels komen daar geen plaats van wegnemen, want voor hen is er een bakje van 60 liter in de neus. Het laadpunt zit linksvoor, maar als optie kan een tweede rechtsvoor worden besteld (538,45 euro). Bij het gebruik blijkt deze automatische klep heel praktisch: je drukt gewoon op een knop en ze gaat open. Wanneer je na het laden de kabel verwijdert, dan sluit ze vanzelf weer.

Herladen aan 150 kW

Nu we het dan toch over het laden hebben: de Audi e-tron overtuigt op dit vlak. Standaard kan hij in een klassieke muurstekker worden geplugd, als noodoplossing. Maar zijn interne lader van 11 kW laat hem zijn batterij volledig herladen in 8,5 uur. Tegen november zal je als optie een krachtiger interne lader van 22 kW kunnen bestellen, die de laadtijd aan een aangepaste wallbox herleidt tot 4,5 uur. En dat is niet alles, want de e-tron is standaard ook compatibel met gelijkstroom-snelladers van tot 150 kW. Aan dergelijke laders van Ionity, die stilaan beginnen op te duiken bij ons, kan de e-tron 80 procent rijbereik recupereren in een half uurtje.

Intelligent recupereren

Om zijn rijbereik te maximaliseren gebruikt de elektrische SUV zijn regeneratieve remfunctie op een efficiënte manier. De elektromotoren kunnen op hun eentje tot 0,3 G aan remkracht ontwikkelen. Toch moet je daarvoor wel het rempedaal gebruiken, want het klassieke regeneratieve remvermogen door gas te lossen (dat je manueel instelt met hendels aan het stuur, maar dat ook een automatische functie heeft dankzij heel wat sensoren) piekt op slechts 0,1 G. Om de e-tron harder te laten vertragen moet je dus op het rempedaal duwen. Voor hij zijn klassieke schijven inzet, zal de SUV eerst vertragen op zijn elektromotoren, met dus maximaal 0,3 G.

Mooie prestaties

De e-tron heeft twee asynchrone elektromotoren. De eerste op de vooras ontwikkelt 125 kW (170 pk) en 247 Nm, tegenover 140 kW (190 pk) en 314 Nm voor die achterin. Samen komen ze aan 265 kW (360 pk) en 561 Nm. Als je de schakelpook van D naar S verplaatst, dan geniet je een tijdelijke boost van 8 seconden. De e-tron ontwikkelt dan in totaal 300 kW (408 pk) en 664 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt dan geen 6,6 maar wel 5,7 seconden. Tijdens het rijden kom je nooit reserves tekort. Het optrekken en hernemen verloopt stevig, zonder dat deze auto echter verandert in een nekbrekende sprinter zoals de meest explosieve Tesla’s.

Alsof je thuis bent

Je vindt al snel je weg aan boord van deze e-tron. Tenzij wanneer je de 1.839,2 euro voor de virtuele buitenspiegels hebt opgehoest, waarmee afstanden inschatten in het begin heel lastig is.

Bij het gebruik onderscheidt de e-tron zich door zijn uitmuntende geluiddemping, terwijl het comfort van de standaard pneumatische schokdempers aangenaam is.

Ongeveer 300 kilometer

In de praktijk is het moeilijk om zonder extreme ecotrucjes de grens van de 400 kilometer te halen. Als je braaf rijdt, kan het verbruik net onder de 25 kWh/100 km zakken, wat het reële rijbereik beperkt tot 300 à 340 kilometer. En bij gewoon gebruik ga je beter uit van een verbruik van zo’n 30 kWh/100 km, wat het rijbereik van de e-tron reduceert tot 280 à 310 kilometer. Bij een heel zware rijstijl zakt het bereik onder de 200 kilometer.

Hoeveel?

De basisprijs van de e-tron ligt op 82.400 euro, of 83.800 in zijn versie Advanced. Maar net zoals bij elke Audi kan de prijs van een e-tron snel de hoogte inschieten in functie van de opties die je bestelt, al is de standaarduitrusting al vrij genereus. Reken op een 100.000 euro voor een ‘interessant’ exemplaar. De algemene garantie van 3 jaar is voor de batterij verlengd tot 8 jaar/160.000 kilometer.

Conclusie

De elektrische auto van Audi overtuigt onmiskenbaar op het vlak van comfort, uitrusting, afwerking en laadsnelheid. We hadden het alleen fijner gevonden als de e-tron zijn gewicht en verbruik wat beter onder controle had gehouden om zijn reële rijbereik te maximaliseren. Al moeten we toegeven dat 300 kilometer ruimschoots volstaat voor de grote meerderheid van de dagelijkse verplaatsingen.

Onze mening over de Audi e-tron

VOOR

Algemeen gebruiksplezier

Comfort, geluiddemping

Afwerking/uitrusting

Knappe prestaties

Laadmogelijkheden (tot 150 kW)

TEGEN

Reëel rijbereik, gemiddeld verbruik

Prijskaartje met opties

Fors totaalgewicht

Technische fiche

Publicité

Delen

Een commentaar opstellen