[Test] e-Golf

[Test] e-Golf

Geslaagde tussenoplossing

Volkswagen heeft heel veel plannen op vlak van elektrische aandrijving en in de nasleep van de dieselgate affaire is één en ander in een ‘stroom’-versnelling gekomen, in die mate zelfs dat er een afzonderlijk merk komt (I.D.) dat zich enkel met elektromobliteit zal bezighouden. In tussentijd biedt het merk al een valabel elektrisch alternatief aan in de vorm van de e-Golf.

Als we het in de titel over een ‘tussenoplossing’ hebben, bedoelen we dat allerminst negatief. Wat we willen zeggen, is dat de Volkswagen e-Golf is een doodgewone Golf is waar toevallig een elektromotor werd in gelepeld. Aan de basis werd dit model immers vooral ontwikkeld met het oog op conventionele verbrandingsmotoren. De I.D.-modellen die in de pipeline zitten, zullen een exclusief elektrische aandrijving krijgen en zullen ook een specifiek platform hebben waardoor men bijvoorbeeld de interieurruimte kan optimaliseren in functie van de (compactere) elektrische aandrijfcomponenten. Voorlopig moeten we het dus doen met de e-Golf waarvan het koetswerk enkele kleinere ingrepen onderging om de aerodynamica te optimaleren. Zo krijgt hij specifieke velgen, een gesloten neus en het koetswerk ligt een fractie dichter bij het asfalt. Op die manier kan VW het verbruik een beetje reduceren en vooral een iets grotere autonomie bieden.

Maatje groter

Door een conventionele auto ‘om te bouwen’ naar elektroaandrijving heb je op dat vlak immers beperkingen. De eerste eGolf kwam in 2014 op de markt en had een vrij beperkte autonomie. Vorig jaar kreeg de Golf (en bij uitbreiding de elektrische versie) een update en Wolfsburg ruilde de batterij voor een groter exemplaar. Zo steeg de capaciteit van 24,2 naar 35,8 kWh, waardoor de theoretische autonomie – die volgens de NEDC-meetmethode wordt gemeten – werd opgetrokken tot 300 km. In de praktijk kom je – afhankelijk van de rijstijl en de buitentemperatuur – een stevige 200 km ver.

Gewoon doen

Het feit dat de eGolf niet al te veel uit de band springt, is ook één van zijn troeven. Tal van concurrenten gaan hun elektrisch gamma vaak erg futuristisch vormgeven en ook de bediening wordt als het ware opnieuw uitgevonden, wat de zaak vaak complexer maakt. Volkswagen wil vooral gewoon doen, deze eGolf, is een Golf als elke andere en de bediening van elementaire zaken als schakelen, remmen en starten is als vanouds. Daar is iets voor te zeggen, want ook dit werkt drempelverlagend om sceptici alsnog over de streep te trekken om een elektrische auto te kopen of op zijn minst uit te proberen. De batterijen worden onder de achterbank en de koffervloer gemonteerd en knagen nauwelijks aan interieur- of de laadruimte. Ook op dit vlak rijden we met een ‘gewone’ Golf. De afwerking van en de materiaalkeuze in het interieur verdragen geen kritiek.

In stilte

Samen met de facelift vorig jaar kwam er ook een nieuwe elektromotor die het vermogen optrekt tot 136 pk en dat volstaat ruimschoots om de Golf keurige prestaties te geven.  De acceleratie gaat erg vlot omdat het koppel al vanaf de start beschikbaar is en de wagen is ook zeer stil. Niet alleen de motor is fluisterstil maar de isolatie reduceert ook de wind- en afrolgeluiden van de banden uitstekend. De topsnelheid wordt beperkt tot 150 km/u om de autonomie niet te laten kelderen. Net als bij andere EV’s merk je dat het verbruik tot pakweg 110 km/u redelijk blijft maar vanaf 120 km/u zie je de autonomie snel zakken. Gemiddeld maten we een verbruik van 17,5 kWh/100 km. Een versnellingsbak (die het motortoerental bij snelwegtempo reduceert) zou hier mogelijk soelaas kunnen brengen, maar die technologie zien we (voorlopig?) nog niet bij elektrische voertuigen. VW monteert wel een interieurverwarming volgens het warmtepomp-principe, wat een stuk zuiniger is dan een elektrische weerstand om het interieur op te warmen. Bovendien kan je de mate waarin de eGolf afremt bij het uitbollen, regelen door de versnellingspook naar links of rechts te klikken. Zo kan je kiezen om lang uit te bollen, wanneer het gaat, of veel energie terug te winnen (door op de motor te remmen) wanneer het moet. Als bestuurder krijg je dus de keuze om de auto aan te passen aan je rijstijl en het traject. Door de grote batterij is de Golf wel vrij zwaar. De 1,6 ton voel je vooral tijdens het remmen. Het weggedrag heeft er nauwelijks onder de lijden omdat de batterijen erg laag werden gemonteerd zodat het zwaartepunt laag blijft. De Golf biedt tevens een erg malse vering die vooral het comfort verhoogt. Dit is duidelijk niet de meest dynamische Golf uit het gamma, maar dat is ook niet de roeping van de eGolf.

Doen?

Deze eGolf is duidelijk één van de meest toegankelijke EV’s op de markt op vlak van design en ergonomie. De afwerking is uitstekend en door de grotere batterij is hij ook ruim inzetbaar. Anderzijds maakt de grote batterij de Golf duurder want hij kost – zonder opties – € 39.000.  VW biedt ook een heel scala aan accessoires en rijhulpmiddelen waardoor de rekening snel een vlucht neemt. Een ander minpuntje is dat de Golf geen mogelijkheid biedt om driefasig te laden wat de snellere laadmogelijkheden thuis reduceert.

PRO

Toegankelijke EV
Behoorlijke autonomie
Uitstekende afwerking en comfort

CONTRA

Prijzig
Geen driefasige laadmogelijkheden
1,6 ton is veel voor een Golf

Raadpleeg de technische fiche

 


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen