[Test] Honda CR-V Hybrid: interessante middenweg

[Test] Honda CR-V Hybrid: interessante middenweg

Honda schrapt de dieselmotor van de oude SUV CR-V en ruilt die in voor een interessante hybride aandrijflijn. Die combineert de ‘elektrische’ filosofie van de Mitsubishi Outlander PHEV met het ‘zelfopladende’ karakter dat door de Toyota RAV4 wordt verdedigd. Een interessante middenweg?

 

De nieuwe generatie van de SUV CR-V van Honda kiest voor de i-MMD-technologie (voor Intelligent Multi-Mode Drive) die het Japanse merk al aanbood op andere modellen buiten de Europese markt. Zoals de naam aangeeft kan dit systeem tussen verschillende aandrijfmodi schakelen: elektrisch, hybride of klassiek.

Elektrische inborst

Technisch gezien gebruikt deze hybride aandrijflijn een 2.0-benzinemotor, twee elektromotoren (een grote en een kleine) en een compacte batterij (1,5 kWh) die onder de koffervloer zit (waardoor de zevenzitsoptie van de CR-V op benzine verdwijnt). In tegenstelling tot in de meeste hybrides op de markt, waar de verbrandingsmotor af en toe wordt bijgestaan door een elektromotor, gebruikt de CR-V Hybrid zelden zijn benzinemotor om zich voort te bewegen. In de meeste gevallen is de elektromotor de belangrijkste aandrijfvorm. Die haalt zijn energie ofwel rechtstreeks uit de batterij (die wordt herladen tijdens het remmen) – dat is de elektrische modus – ofwel uit stroom die wordt geproduceerd door een tweede, kleine elektromotor, die wordt aangedreven door de benzineviercilinder en die zo als generator wordt ingezet. Die laatste is de hybride modus.

Duw in de rug

In sommige gevallen kan de verbrandingsmotor echter ook rechtstreeks aan de voorwielen worden gekoppeld. Die mogelijkheid bleef behouden voor situaties waar hij een beter rendement haalt. Dat is doorgaans het geval op grote verkeersassen (90 tot 120 km/u). Bij gebrek aan een versnellingsbak wordt de viercilinder met een eenvoudige koppeling tussen de voorwielen en de krukas ingeschakeld: dat is de klassieke modus.

In alle transparantie

Op papier klinkt dat alles nogal complex. Het goede nieuws is echter dat het geheel op een voor de gebruiker perfect transparante manier werkt. En in alle soepelheid ook. Het enige minpuntje is dat de benzinemotor zich bij fors optrekken soms te sterk laat horen en dat hij in het ijle lijkt te draaien. Hij blijft dan namelijk op een vrij hoog toerental hangen om genoeg stroom te kunnen produceren voor de elektrische aandrijfmotor. Dit lichte gebrek steekt trouwens ook de kop op na een koudstart in de winter. De verbrandingsmotor start dan van bij het begin op en kiest voor een vrij hoog stationair toerental om zijn vloeistoffen en het interieur snel op temperatuur te brengen. Maar doorgaans blijft dit effect behoorlijk beperkt bij dagelijks gebruik. In de praktijk is de klank van de motor dan minder aanwezig dan met een overbrenging van het type e-CVT zoals dat door de Toyota-groep wordt gebruikt.

6,0 l/100 km

Tenzij wanneer je voor een veeleisende rijstijl kiest, lijkt het reële verbruik van dit geheel behoorlijk indrukwekkend. Je kan gemakkelijk tot rond de 6 l/100 km zakken. Voor een SUV van dit formaat (de binnenruimte is echt vorstelijk) die niet bij de minste gelegenheid aan een stekker moet worden herladen is dat toch behoorlijk interessant. Wie meer op de snelweg rijdt en minder aan de slag gaat met de hendels achter het stuur om het regeneratieve remeffect te maximaliseren, kan de dorst van de CV-V Hybrid echter wel zien oplopen tot 8 l/100 km.

34.830 tot 46.420 euro

Honda biedt de hybride versie met voorwielaandrijving van zijn CR-V aan in drie uitrustingsniveaus: Comfort (34.830 euro), Elegance (37.310 euro) en Lifestyle (40.810 euro). Het eerste niveau is niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving, op de twee andere vergt die een meerprijs van 2.200 euro om ook de achterwielen bij de aandrijving te kunnen betrekken. Dat gebeurt niet via een tweede elektromotor, maar wel via een traditionele overbrengingsarm. Helemaal bovenaan het gamma van de hybride CR-V vinden we een laatste uitrustingsniveau met de naam Executive, dat enkel verkrijgbaar is op de 4×4. Die is heel rijkelijk uitgerust en kost 46.420 euro.

Besluit

Bij een gelijke uitrusting kost de hybride CR-V slechts 840 euro meer dan een vergelijkbare CR-V 1.5 i-VTEC Turbo op benzine. Dat is interessant. Temeer omdat deze originele hybride aandrijflijn mooi past bij de filosofie van de nieuwe CR-V, die volop inzet op het gebruikscomfort en de veelzijdigheid die klanten in een gezinswagen zoeken.

 

Onze mening over de Honda CR-V Hybrid

VOOR

Algemene efficiëntie van de hybride aandrijflijn

Beperkt verbruik

Verhouding buitenmaten-binnenruimte

Kleinere maar nog steeds praktische koffer

TEGEN

Soms nog te aanwezig koffiemoleneffect

Voorbijgestreefd infotainmentsysteem

Minder laag verbruik op grote verkeersassen

Technische fiche

Publicité

Delen

Een commentaar opstellen