[Test] Honda NSX: opvolging verzekerd

[Test] Honda NSX: opvolging verzekerd

Over een paar dagen maken we kennis met de hybride versie van de nieuwe SUV CR-V. Dat model luidt de terugkeer in van de hybridisering bij Honda in Europa. Of toch voor een massamodel, want de Japanse reus heeft eerder ook al elektrificatie ingezet om zijn supersportwagen NSX onder de spotlights te brengen. Daarom halen we nu onze test van deze tweede generatie van de beroemde sportieveling nog eens van onder het stof, nu die tot het hybride tijdperk is toegetreden.

 

Met zijn indrukwekkende eerste NSX van het eind van de jaren 1980 wist Honda te rivaliseren met prestigieuze Europese sportwagens van zijn tijd. Om dat te bereiken had de constructeur niet bespaard op innovatieve technische oplossingen: een aluminium structuur, dubbele driehoeken, een V6 met variabele distributie enzovoort. Getrouw aan zijn voorganger kiest ook de tweede generatie voor moderne technologische oplossingen, vooral dan qua motorisering. De NSX van het derde millennium heeft naast zijn 3.5-V6 biturbo van 507 pk namelijk ook nog eens drie elektromotoren.

Vectoriële koppelverdeling

De eerste van de elektromotoren is rechtstreeks aan de verbrandingsmotor gekoppeld en geeft zijn prestaties een duw in de rug dankzij een boost van 49 pk, terwijl de twee andere met de voorwielen verbonden zijn. Ze ontwikkelen elk 37 pk en geven de NSX vooral een opvallend efficiënt systeem van vectoriële koppelverdeling. Het voordeel van deze elektromotoren op de voorwielen voel je vooral in krappe bochten, waar de perfect afgestelde koppelverdeling de sportieveling laat insturen met de lichtvoetigheid van een ballerina. In lange snelle bochten smelt het voordeel van dit systeem tegenover traditionele sportwagens weg. Op dat moment kunnen de elektromotoren van Honda namelijk niet snel genoeg meer draaien om deze vectoriële koppelverdeling nog voelbaar te maken. Hoe meer de snelheid oploopt, hoe meer bovendien het stuurgevoel van de Honda aan naturel en precisie inboet.

Explosieve prestaties

Eens de Honda NSX zijn rijmodus “Sport+” of “Race” heeft ingeschakeld levert hij ook geen half werk op het vlak van prestaties. In deze sportieve modi verandert de klank van de 3.5-V6 radicaal en worden de acceleraties oppermachtig. Wanneer alle motoren samenwerken, kan de Honda zijn bestuurder in totaal 581 pk ter beschikking stellen, maar vooral een koppel van 646 Nm. Daarmee verslindt hij de rechte lijnen tussen twee bochten in een fractie van een seconde.

Veelzijdig

Maar hoewel de NSX zijn hybridisering inzet om de prestaties van sportwagens met veel grotere verbrandingsmotoren te evenaren, gebruikt hij de technologie vooral om gevoelig veelzijdiger te worden bij het gebruik. Eens de rijmodus “Quiet” op het dashboard is ingeschakeld glijdt de sportwagen geruisloos in zijn elektrische modus over het asfalt. Daarmee kan je bij uitstapjes een dorp doorkruisen of zelfs op comfortabele wijze met het verkeer of de files meekabbelen. Al mag je niet vergeten dat de ‘kleine’ lithium-ionbatterij dit soort zuiver elektrische trips voor maar heel korte afstanden mogelijk maakt. Ook de schokdemping van de NSX, die in twee trappen instelbaar is, verdient goede punten omdat ze altijd relatief goed blijft filteren. Of toch voor een supersportwagen, natuurlijk.

Druppelsgewijs

De technologie heeft ook een prijs: de tweede generatie van de NSX kost zo’n 200.000 euro in Europa. Daarmee positioneert hij zich op gelijke hoogte met – weliswaar niet-hybride – sportwagens met een veel prestigieuzer merklogo en/of een meer verzorgde afwerking. Bovendien mogen we niet vergeten dat Honda slechts een 500-tal exemplaren van zijn NSX naar het Oude Continent wil uitvoeren. Daarom heeft het slechts 10 concessies in heel Europa aangewezen om deze bolide te verdelen. Toch is er ook goed nieuws: in tegenstelling tot wat Honda aanvankelijk had aangekondigd is er ook een NSX-showroom in Luxemburg. Maar voor België is er daarentegen niets voorzien. De andere NSX-dealers zitten in Duitsland, Italië, Frankrijk, Monaco, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Conclusie

Het etiket NSX blijft onbetwistbaar een synoniem voor een hyperefficiënte technologische machine in de Honda-catalogus. Hij onderscheidt zich vooral op dynamisch vlak met zijn uitzonderlijk goed afgestelde vectoriële koppelverdeling. We genoten ook van zijn explosieve motor op lege slingerbaantjes, waarna je in alle stilte een dorp kan doorkruisen zonder het minste geluid, met dank aan de hybridisering. Gezien het prijskaartje vallen de interieurafwerking en de praktische kant wat tegen. De koffer is bijvoorbeeld echt belachelijk klein en er zijn nagenoeg geen bergvakken in het interieur. Maar goed, we zouden er wel mee kunnen leven mochten we alle dagen met een NSX mogen rijden.

 

Onze mening over de Honda NSX in het kort :

VOOR

-Hyperefficiënte vectoriële koppelverdeling

-Werkingscomfort voor een supersportwagen

-Gegarandeerde exclusiviteit

-Explosieve prestaties

-Kan (heel kort) zuiver elektrisch rijden

TEGEN

-Een paar uitrustingshiaten

-Afwerkingsdetails

-Vrij dun distributienetwerk in Europa…

-Bijna geen koffer of bergvakken

Technische fiche

Publicité

Delen

Een commentaar opstellen