[Test] Hyundai Kona EV 64 kWh: nooit meer “rijbereikangst”?

[Test] Hyundai Kona EV 64 kWh: nooit meer “rijbereikangst”?

Nadat Hyundai zijn aanval op de elektrische markt had geopend met de Ioniq, heeft het nu ook zijn kleine SUV Kona omgebouwd tot een pure EV. We konden zijn strafste versie aan de tand voelen, die 64 kWh aan stroom in zijn accupakket kan opslaan.

 

Voor wie nog niet bekend zou zijn met de wereld van de elektrische auto: de (nog zeldzame) modellen die massaconstructeurs vandaag op de markt aanbieden zijn uitgerust met batterijen die 30 tot 40 kWh groot zijn. De Renault Zoé bijvoorbeeld is in de loop van zijn carrière geleidelijk gegroeid van 22 naar 41 kWh, terwijl de Nissan Leaf, die op de markt kwam met 24 kWh en dan naar 30 kWh ging, vandaag kan uitpakken met een module van 40 kWh voor zijn tweede generatie. Als we dat allemaal weten, dan moeten we wel enthousiast zijn over het idee dat de Kona zijn carrière start met een batterijpack van minstens 39 kWh… En dat er zelfs een topversie is die kan uitpakken met een indrukwekkende 64 kWh. Enkel dure en zware premiumrivalen die vandaag het vuur openen op Tesla kunnen nog grotere batterijen in de weegschaal leggen.

Explosief

En wij mochten de Kona EV leren kennen met deze topversie. Naast zijn grotere batterijmodule onderscheidt de 64 kWh zich van zijn kleine broer met 39 kWh door zijn veel krachtiger elektromotor. Die ontwikkelt hier namelijk 204 pk, tegenover 136 pk in de basisversie. Het koppel is daarentegen identiek (en zeer overvloedig) in beide gevallen aangezien het piekt op 395 Nm. Bij het gebruik verrast de elektromotor van 204 pk met zijn explosieve acceleraties. Vertrekken vanuit stilstand doet hij als een echte sportwagen, want hij sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 7,6 seconden…

Te krachtig?

Maar als we wat serieuzer zijn, hadden we liever de ‘dikke’ batterij gehad met de motor van 136 pk. De 204 pk lijken namelijk niet onmisbaar om de Kona EV op een serene manier voort te bewegen, ondanks zijn hoge gewicht. De 136 pk-versie, die weliswaar iets lichter is, belooft een standaardsprint van 9,7 seconden tot 100 km/u, wat verre van kinderachtig is. Met de 204 pk-motor komt de trekkracht van de voortrein bovendien algauw in het gedrang bij pittig optrekken… Maar voorlopig is het dus niet mogelijk om de ‘kleine’ motor te combineren met de ‘dikke’ batterij.

“Actief” rijgedrag

Onderweg geeft de Kona EV blijk van een prettig dynamisch rijgedrag, zelfs al laat het hoge gewicht van het geheel zich soms voelen. Het wegcontact is daarentegen behoorlijk stug. Wie rekent op een wollige schokdemping, komt van een koude kermis thuis. Aan het stuur ga je algauw het spel meespelen van de energierecuperatie. Je moet niet standaard leren leven met een sterk uitgesproken motorremeffect. Je kan integendeel spelen met drie recuperatieniveaus via hendels die achter het stuurwiel zijn geplaatst. Zo kan je kiezen tussen zo lang mogelijk uitrollen of, omgekeerd, vroeg tot stilstand komen bij het naderen van een verkeerslicht zonder aan het rempedaal te moeten komen. Dat maakt de rijervaring behoorlijk actief tot zelfs amusant.

En het rijbereik?

Aan het eind van onze testweek hadden we gemiddeld 19 kWh/100 km verstookt. Maar dat was dan wel zonder afstand te doen van alle comfortitems (verwarming, verwarmde stoelen en stuurwiel) of van de explosieve acceleraties die de elektromotor biedt. We zijn ook altijd ‘normaal’ blijven rijden om de gewone verkeersstroom op de snelweg te kunnen volgen. Maar dus zelfs wanneer je rijdt zonder jezelf beperkingen op te leggen mag je uitgaan van een realistisch rijbereik van meer dan 300 kilometer aan het stuur van de Kona EV 64 kWh. Als je voor een meer zuinige rijstijl kiest en de snelweg vermijdt waar hij vrij veel energie verbrandt, dan zakt het verbruikt heel snel naar 16 à 17 kWh/100 km en stijgt het rijbereik richting 400 kilometer. Dat lijkt meer dan comfortabel voor dagelijks gebruik. En zo kan je rijden zonder “rijbereikangst”.

Wisselstroom of gelijkstroom

De Kona EV heeft een interne lader van 7,2 kW. Daarmee kan je deze dikke batterij aan een wallbox met het juiste vermogen herladen in iets minder dan 10 uur. Maar als je jezelf de gewoonte aanmeet om je Kona EV aan de stekker te hangen zodra je thuiskomt, dan heb je in de praktijk maar een paar uur nodig om 100 procent van het rijbereik te kunnen recupereren, aangezien je zelden of nooit thuiskomt met een batterij op 0 procent – tenzij je elke dag 400 kilometer rijdt, uiteraard. Voor langere afstanden is de Kona EV daarenboven compatibel met 100 kW sterke gelijkstroomladers. Daar kan je in theorie 80 procent van de batterij herladen in minder dan een uur (54 minuten). Maar het aantal openbare laadpalen met een dergelijk vermogen blijkt in de praktijk helaas nog zeer beperkt. In noodgevallen kan je de Kona EV ook in een ‘gewone’ thuisstekker pluggen met een specifieke kabel die Hyundai meelevert. Maar dan moet je wel liefst 31 uur geduld hebben wil je de 64 kWh grote batterij herladen.

Conclusie

Het is in absolute zin moeilijk om niet in de verleiding te komen van deze Kona EV. Vooral met zijn batterijpakket van 64 kWh biedt hij een realistische veelzijdigheid in het gebruik. Een perfect plaatje? Bijna. We betreuren enkel zijn vrij matige koffervolume (332 liter) en een te hoge prijs ondanks een heel volledige standaarduitrusting, want hij flirt met de grens 45.000 euro.

Onze mening over de Hyundai Kona EV 64 kWh:

VOOR

-rijbereik, veelzijdigheid

-Zeer volledige standaarduitrusting

-Laadmogelijkheden

-Explosieve prestaties, rijplezier

TEGEN

-Hoge prijs

-Trekkracht wordt gauw problematisch

-Matig koffervolume

Technische fiche

Publicité

Delen