[Test] Kia e-Niro: bruggenbouwer

[Test] Kia e-Niro: bruggenbouwer

Als je elektrisch wou rijden, was het aanbod tot voor kort beperkt tussen ofwel betaalbare modellen met een rijbereik van maximum 300 kilometer, ofwel heel dure modellen die tot 550 kilometer halen. De Hyundai Kona Electric probeerde de kloof tussen beide groepen te dichten en zijn neef Kia e-Niro doet vanaf komende lente mee.

 

We zijn december 2018 en staan dus aan de vooravond van 2019, het jaar waarvoor vele massaconstructeurs al lang beloven dat ze een betaalbare elektrische auto met een rijbereik van minstens 400 kilometer op de markt zullen brengen. Tot op heden zijn slechts weinigen hun belofte nagekomen. Met uitzondering van de Nissan Leaf (250 kilometer mits voorzichtig rijden) en de Renault Zoé 40 (300 kilometer), die in feite lovenswaardige ‘oudgedienden’ zijn, blijft het nog akelig stil. De Tesla Model 3 met een aangekondigde basisprijs van 40.000 euro kost voorlopig nog minstens 58.000 euro (slik) en de meeste andere EV’s met een groot rijbereik zitten boven de 75.000 euro. Er is één grote uitzondering: de Hyundai-groep is met niet één maar twee modellen in dit gapende gat in de markt gedoken. De Kona Electric, die een paar maand geleden op de markt kwam (en die we hier al testten), en vanaf komende lente ook de Kia e-Niro, die we hier voor het eerst mogen proeven. Beide beloven minstens 400 kilometer rijbereik voor iets meer dan 40.000 euro. Dat is nog steeds een fors bedrag, maar het is al de helft van wat een Jaguar I-Pace kost en een derde van een Tesla Model S.

Geen rechtstreekse rivalen?

De e-Niro gebruikt exact dezelfde elektrotechniek als de Kona Electric. Dat betekent dat hij er meteen in twee versies is: een basisvariant met een batterij van 39,2 kWh en een elektromotor van 136 pk, en een topmodel met 64 kWh aan stroomreserve en een motor van liefst 204 pk. Beide motoren ontwikkelen een identiek koppel van 395 Nm en beide batterijen zijn watergekoeld, wat betekent dat ze stabieler blijven onder extreme omstandigheden (hoge omgevingstemperatuur, zware belasting) en dus waarschijnlijk een lange levensduur zullen genieten.

De Hyundai-groep is niet dom en heeft geprobeerd om de Kona Electric en e-Niro uit elkaars vaarwater te houden. De Kona is een SUV uit het B-segment, de Niro een cross-over uit het C-segment. Of anders gezegd: de Hyundai is korter en hoger dan de Kia, die daardoor flink wat meer binnenruimte en koffer biedt. Bovendien heeft het grotere model een veel braver uiterlijk dan de flashy Kona. Kannibalisme lijkt dus weinig waarschijnlijk. Of toch?

Wel, Kia en Hyundai worden in België door twee verschillende importeurs verdeeld en gaan bij ons dus in concurrentie. De Kia-invoerder heeft de latere marktintroductie van de e-Niro daarom gebruikt om zijn grotere (en vooral ruimere) EV goedkoper te lanceren dan de Kona Electric: de basisversie van de Kia kost 36.444 euro, die van de Hyundai 37.999 euro. Voor de grote batterij is het verschil nog meer uitgesproken: 40.215 euro tegenover 44.999 euro. Oeps…

Fluisterstil

We mochten gaan testrijden met de e-Niro in zijn meest complete versie, met de batterij van 64 kWh. Het eerst wat opvalt, is hoe stil het is aan boord van de e-Niro. Niet alleen de elektromotor hoor je nauwelijks, maar ook rol- en stroomlijngeluiden zijn slechts in zeer beperkte mate aanwezig. Kia heeft de e-Niro dan ook vol met extra geluiddempend materiaal gepropt, wat mee verklaart waarom hij bijna 100 kilo meer weegt dan de Kona. Daarnaast rijdt de e-Niro ook bijzonder comfortabel, met een zachte en voorkomende ophanging en prettige stoelen. Het stuur is niet erg gul met feedback en het chassis is niet op sportiviteit afgestemd, maar als je er de pees oplegt, valt de e-Niro niet door de mand: hij blijft altijd veilig en stabiel rijden, ongeacht het type bestuurder. Alleen heeft de vooras het moeilijk met het verteren van de bijna 400 Nm van de elektromotor, vooral omdat dat koppel zo goed als altijd ter beschikking staat en de gasrespons zoals in de meeste EV’s heel scherp is.

Net zoals de Kona (en de VW e-Golf) pakt de e-Niro tot slot nog uit met een gadget voor wie meer controle wil behouden over de werking van het elektrische systeem: met hendels aan het stuur kan je bepalen hoe krachtig de motorrem (regeneratief remmen) werkt, van relatief sterk tot volledig freewheelen. Je kan het systeem ook zelf laten bepalen hoe intens het regenereert met de Auto-stand. Dat gebruikt dan de radar van de actieve snelheidsregelaar en past zo de motorrem aan in functie van de situatie voor de auto en houdt daarbij ook rekening met de hellingshoek van de weg. Een slimme vondst, die we ook al kennen van de vroegere Mercedes B250e.

Laden: communicatie versus werkelijkheid

Voor het laden aan een stopcontact of laadpaal heeft de e-Niro net zoals de Kona Electric (en de Nissan Leaf, Jaguar I-Pace en Mercedes EQC) een interne lader van 7,2 kW om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom voor de batterij. Dat betekent dat hij enkel eenfasig kan laden aan maximum 32A. Aan een driefasige lader (wallbox of laadpaal) van 11 kW/16A zal de Niro dus maximaal 3,5 kW ‘trekken’.

Hetzelfde geldt voor het snelladen aan een gelijkstroomlader. Kia claimt dat zijn e-Niro compatibel is met een 100 kW-snellader (500V/200A, al is de 39,2 kWh-batterij begrensd op 125A). In werkelijkheid ligt de spanning van de batterij op 365V, waardoor het reële laadvermogen piekt op 72 kW – nog steeds voldoende om van 20 naar 80 procent te laden in 42 minuten. Dat zijn zeker geen slechte waarden, maar als Kia suggereert dat laden aan 100 kW mogelijk is, is het onze journalistieke plicht om aan te geven dat de werkelijkheid iets anders is.

En nu we toch met consumentenadvies bezig zijn: de Kia e-Niro heeft nog geen smartphone-app waarmee je allerlei boordsystemen van op afstand kan volgen of bedienen (interieurvoorverwarming, laadtoestand,…). Die komt er wel, in de loop van 2019, en gaat dan meteen gepaard met de introductie van een nieuw infotainmentsysteem. Je zou daarop kunnen wachten om te bestellen, maar we weten nog niet of dat nieuwe systeem veel duurder wordt of niet…

Conclusie

Net zoals de Kona Electric is de Kia e-Niro een zeer aantrekkelijke elektrische auto. Met zijn kleine batterij biedt hij al een ruim rijbereik (net geen 300 kilometer) voor een mooie basisprijs, maar de 64 kWh-versie haalt fluitend meer dan 400 kilometer voor een heel mooi tarief. Sterker nog: hij is ruimer dan zijn neef Kona Electric en kost nog iets minder bij gelijkwaardige uitrusting.

Onze mening over de Kia e-Niro:

VOOR

-Verhouding prijs-rijbereik

-Fluisterstil

-Zeer pittige prestaties

-Ruim interieur en grote koffer

TEGEN

-Nog steeds vrij duur in absolute zin

-Driefasig laden niet mogelijk

-Trekkracht voorwielen al snel overmand


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen