[Test] Kia Optima PHEV: Looks én diepgang

[Test] Kia Optima PHEV: Looks én diepgang

Ondanks een look die unaniem aantrekkelijk wordt bevonden, was de vorige generatie van de Kia Optima weinig populair in Europa als gevolg van een beperkt motorenpalet. Dat is minder het geval met de huidige versie, die onder meer kan rekenen op een interessante plug-in hybride variant. Slaagt hij er op die manier in om knappe looks met diepgang te combineren?

 

De vorige Optima had al een voorzichtige stap naar het hybride avontuur gewaagd met een ‘gewone’ hybridisering, maar zijn opvolger schakelt duidelijk een versnelling hoger door te kiezen voor een plug-in hybride variant. Daarbij kiest hij voor een veel grotere batterij, want hij ruilt de module van 1,4 kWh in voor een pack dat wel 9,8 kWh slikt. En die accu laat zich voortaan aan de stekker laden in 3 uur en 45 minuten, of in 2,5 uur aan een wallbox. De plug-in hybride Optima biedt een theoretisch elektrisch rijbereik (volgens de oude NEDC-cyclus) van 54 kilometer. In de praktijk ondervonden wij dat de Optima iets meer dan 40 kilometer kan rijden zonder een druppel benzine te verstoken.

120 km/u

Tijdens die 40 kilometer staat de elektromotor van 50 kW (68 pk) op zijn eentje in voor de aandrijving en hij is krachtig genoeg om met het verkeer mee te stromen. Hij kan zelfs tot 120 km/u halen zonder dat de benzinemotor moet bijspringen. Als die laatste dan toch te hulp moet snellen, om in te halen of omdat de batterij leeg is, dan kan je rekenen op een rechtstreeks ingespoten atmosferische tweeliter. Die ontwikkelt 156 pk en reikt zijn ondersteuning aan via een zestrapsautomaat. In totaal staat voor de bestuurder 205 pk en 375 Nm ter beschikking als daar behoefte aan zou zijn.

“Rustige” motor

Door voor een atmosferische benzinemotor te kiezen, in tegenstelling tot zijn hoofdrivaal VW Passat GTE, blijkt de Optima PHEV niet echt explosief en eerder lineair bij het optrekken. De traditionele sprint naar 100 km/u duurt bijvoorbeeld 9,4 seconden met de Kia, tegenover iets meer dan 7 seconden met de Volkswagen. Maar voor een rustige rijstijl werkt het Koreaanse benzine-elektrische duo goed.

Kleinere koffer

Op praktisch vlak valt op dat deze berline niet op een centimeter heeft gekeken: zijn koetswerk strekt zich over 4,85 meter uit. Op die manier maakt hij veel plaats vrij op de achterbank. En dat is nog voorzichtig uitgedrukt, want op de achterbank is even veel knieruimte als in een limousine. Het is daarentegen spijtig dat het in de koffer geplaatste accupakket 203 liter bagageruimte opslorpt. Daardoor heb je nog 307 liter over voor je tassen. Maar nog erger is dat de batterij tegen de rugleuning van de achterbank is geplaatst, waardoor er ook geen moduleerbaarheid meer is. Of anders gezegd: je kan de achterbank niet neerklappen om lange voorwerpen te kunnen vervoeren. Als oplossing voor dit gebrek biedt Kia echter ook de breakversie van zijn Optima als PHEV, waar de batterij veel beter is geïntegreerd (en bovendien nog wat performanter is), waardoor de achterbank daar wel kan worden neergelegd.

Ontspannend

De interieuraankleding van de Optima blijft doorgaans vrij klassiek en (vooral rond de bedieningsknoppen van de klimaatregeling) je stuit nog weleens op wat minder mooie kunststoffen, maar de ergonomie van het geheel is wel aangenaam eenvoudig. Onderweg blijkt de Optima PHEV een uitstekende en comfortabele reisberline. Zuiver elektrisch gereden kilometers verstrijken uiteraard in een gewijde stilte. En wanneer de 2.0-benzinemotor meewerkt, hoor je hem enkel een beetje bij het hernemen. Meer veeleisende bestuurders zullen daarentegen mopperen dat het stuurgevoel van deze grote Koreaanse berline iets te kunstmatig blijft.

En wat verbruikt hij nu?

Zoals altijd met plug-in hybrides schommelt het verbruik gevoelig in functie van je gebruiksprofiel. Wie enkel korte stukjes rijdt en de auto regelmatig herlaadt, kan in de buurt komen van het aangekondigde normverbruik van 1,6 l/100 km volgens de oude NEDC-cyclus. In de praktijk ga je beter uit van een reële dorst van 5 l/100 km met deze Optima. Maar als je verzuimt om de batterij regelmatig te herladen, dan wordt de balans uiteraard veel minder flatterend…

Niet goedkoop, wel goed uitgerust

De Optima PHEV berline is enkel verkrijgbaar in het hoogste en rijkelijk uitgeruste niveau Sense en kost dan 46.240 euro. Dat is een fors bedrag, maar de basisuitrusting is dan wel supervolledig: infotainment met navigatie, led-koplampen met automatische werking, regensensor, spoorassistent, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, 360-gradencamera’s, verwarmde stoelen voor- en achterin, geventileerde voorstoelen, leder, een Harman Kardon-geluidsinstallatie en nog veel meer.

Conclusie

De Kia Optima PHEV heeft heel wat troeven in handen om te verleiden. Maar wij zouden eerder voor de breakversie SW gaan, die de twee grootste fouten van de berline opheft. Enerzijds biedt die een betere moduleerbaarheid en is zijn koffer meer in overeenstemming met het formaat van het koetswerk. En omdat de break ook verkrijgbaar is in een iets minder uitgeruste versie, ligt zijn instapprijs bovendien wat lager (43.740 euro). Kers op de taart is dat de batterij van de break nog iets groter is (11,26 in plaats van 9,8 kWh), waardoor zijn theoretisch elektrisch rijbereik stijgt van 54 naar 62 kilometer. En als je nog even geduld kan koesteren, zouden we aanraden om te wachten op modeljaar 2019: het model krijgt dan niet enkel een facelift, maar ook een aantal interessante technische evoluties.

Onze mening over de Kia Optima PHEV:

VOOR

Beperkt reëel verbruik (mits regelmatig opladen)

Zeer volledige standaarduitrusting

Veel binnenruimte

Comfort en rijplezier

TEGEN

Volume en moduleerbaarheid koffer (in berline)

Wat plomp rijgedrag

Weinig natuurlijk stuurgevoel

Relatief hoog prijskaartje

Technische fiche

Publicité

Delen