[TEST] Lexus ES 300h legt je in de watt(en)

[TEST] Lexus ES 300h legt je in de watt(en)

Tussen de IS en de LS lanceert Lexus deze nieuwe ES, die in Europa de oude GS moet aflossen. Deze premiumneef van de jongste Toyota Camry komt enkel naar ons in zijn hybride versie, de 300h.

 

Nu de mentaliteit stilaan begint te veranderen kan Lexus steeds meer marktaandeel veroveren in Europa. Het Japanse merk heeft zo in 2018 een nieuw verkooprecord geboekt, met 75.000 inschrijvingen op het Oude Continent. Gesterkt door dit succes mikt Toyota’s luxedochter nu op de 100.000 stuks tegen 2020.

Europees visum

Gezien de behoorlijk lage verkoopcijfers van de GS bij ons (in België zijn er in heel 2018 bijvoorbeeld slechts 24 van ingeschreven) heeft Lexus beslist om die premiumberline op een achterwielaangedreven platform te vervangen door zijn nieuwe ‘kleine’ broer met voorwielaandrijving, de ES. We plaatsen die ‘kleine’ tussen aanhalingstekens omdat de zevende generatie van de Lexus ES, die eindelijk zijn Europees visum binnen heeft, allesbehalve compact is. Hij werpt zich eerder op als een lange berline, die zijn koetswerk uitstrekt over bijna 5 meter. De ES is daarentegen gebouwd op het nieuwe modulaire voorwielaangedreven platform van de Toyota-groep en heeft in tegenstelling tot de GS geen plaats voor een hybride aandrijflijn met zes cilinders. In de neus van deze ES 300h ligt een 2.5-benzineviercilinder met Atkinsoncyclus, die een vermogen van 178 pk en een koppel van 220 Nm ontwikkelt. Hij is gekoppeld aan een elektromotor van 120 pk. Deze vierde generatie van hybrides van de Toyota-groep ontwikkeld een gecombineerd vermogen van 218 pk.

Ni-Mh

De batterij houdt vast aan klassieke nikkel-metaalhydride techniek en zit volledig onder de achterbank. Ze doet dus niets af aan het volume van de koffer met regelmatige vormen. Toch is die laatste maar middelgroot (454 liter) voor een berline van bijna 5 meter lang… Op praktisch vlak betreuren we echter vooral dat de ES geen neerklapbare achterbank biedt. Grote pakketten zijn dus niet welkom in de koffer, maar lange passagiers vinden daarentegen heel comfortabel plaats achterin. De lange wielbasis van de ES geeft hem daar namelijk even veel knieruimte als een limousine.

Verzorgde afwerking maar… complexe ergonomie

Wanneer je aan het stuur plaatsneemt, ontdek je een verzorgd interieur bekleed met elegante materialen. De ES is ook uitgerust met talrijke moderne systemen, zowel op het vlak van veiligheid als van comfort en connectiviteit. De ergonomie van het infotainmentsysteem had daarentegen veel eenvoudiger gekund. Het vergt in elk geval wat aanpassingstijd voor je via het kleine aanraakvlakje op de middenconsole op efficiënte wijze leert te navigeren door de submenu’s op het gigantische scherm (tot 12,3 duim).

Rustgevend

Onderweg onderscheidt de Lexus ES zich door zijn uitmuntende geluiddemping en zijn zijdezachte werkingscomfort, maar ook door de grote discretie van zijn hybride aandrijflijn, die efficiënt en in alle transparantie wisselt tussen elektrisch of op benzine rijden. Of toch wanneer je een soepele rijstijl aanhoudt. Onder dergelijke omstandigheden noteerden wij bij deze eerste kennismaking in de omgeving van Malaga een gemiddeld verbruik op de boordcomputer van nauwelijks 5 l/100 km. De ES 300h kan ook een wat meer dynamische rijstijl aan (vooral dankzij een behoorlijk efficiënte koetswerkondersteuning en een vrij natuurlijk stuurgevoel), maar bij forse hernemingen manifesteert het ‘koffiemoleneffect’ van de hybride aandrijflijn zich dan wel veel sterker. Bij een meer veeleisende rijstijl en door vaker op de snelweg te rijden kwamen we aan een gemiddelde dorst van 7 l/100 km.

100 g CO2/km

De ES 300h is verkrijgbaar vanaf 47.990 euro met een doorgaans vrijgevige standaarduitrusting. Weet echter dat de optiepolitiek van Lexus eerder beperkend is en dat je onmogelijk om een paar opties “à la carte” kan toevoegen. Voor een meer volledige uitrusting ben je verplicht om een hoger uitrustingsniveau te kiezen, zoals de Executive Line (55.990 euro) of de Privilege Line (65.490 euro). Voor de liefhebbers zijn er nog de F-Sport Line (57.490 euro) en de F-Sport Line Plus (61.490 euro) met een meer uitgesproken sportief uiterlijk. Afhankelijk van de gekozen uitrusting schommelt de gehomologeerde CO2-uitstoot van deze ES 300h tussen de 100 en de 106 g/km.

Conclusie

De Lexus ES 300h biedt een zeer ruim interieur en een verzorgd werkingscomfort. Dankzij de efficiëntie van zijn nieuwe hybride aandrijflijn positioneert hij zich als een echt alternatief voor professionele klanten op zoek naar een statige berline… zonder dieselverslaving.

Onze mening over de Lexus ES 300h:

VOOR

Verhouding prijs-uitrusting-prestaties

Werkingscomfort

Geluiddemping

Reëel verbruik bij soepele rijstijl

XXL-binnenruimte

TEGEN

Matige algemene prestaties

Ergonomie van infotainmentsysteem

Starre uitrustingspolitiek

Geen neerklapbare achterbank/geen break

Forse afmetingen


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen