[TEST] Lexus LS 500h: Japanse krachttoer

[TEST] Lexus LS 500h: Japanse krachttoer

Om in Europa marktaandeel te kunnen veroveren rekent Lexus op zijn vlagenschip LS om zijn volledige knowhow te etaleren. Het is een ware demonstratie van afwerking en comfort. Maar ook, en vooral, een referentie qua hybridisering.

 

Langzaam maar zeker groeit Toyota’s luxedochter Lexus in Europa. Vorig jaar was een recordjaar voor het merk op het Oude Continent, want het wist hier 75.000 auto’s te verkopen. Maar de Japanse reus wil dat dit er tegen 2020 minstens 100.000 worden. Dat extra volume moet vooral komen van compacte modellen zoals de SUV UX of de nieuwe berline ES. Topmodel LS van zijn kant werpt zich vooral op als een technologisch handvest voor de komende jaren.

Luchtige verwelkoming

Bij onze eerste ontmoeting zijn we verbluft door de koetswerkhoogte van deze meer dan 5 meter lange limousine. Maar dat komt omdat de luchtveren een slimme truc gebruiken: wanneer hij stilstaat, gaat de LS 4 centimeter omhoog om de instap te vergemakkelijken. Zodra je gaat rijden, zakt de auto terug. Dat detail symboliseert hoe de LS inzet op een warm welkom. Vooral voor de ‘baas’: de stoel rechtsachter met zijn talrijke verstelmogelijkheden is een van de meest comfortabele ooit in een auto. Voeg daar de rugleuning aan toe die tot 48 graden achterover kan gaan liggen in combinatie met de bijzonder efficiënte massagefunctie en je begrijpt dat hij klaar is voor lange ritten in het grootste comfort. Maar je zal wel licht bepakt moeten reizen: de koffer slikt namelijk ‘slechts’ 430 liter, hoofdzakelijk als gevolg van de batterijen van zijn hybride systeem.

Twee cilinders minder

De vorige limousine LS, die LS 600h heette, gebruikte een benzine-V8, maar deze nieuwkomer houdt het bij een kleinere V6, een 3.5 met 295 pk. In combinatie met twee elektromotoren komt hij wel aan een totaalvermogen van 354 pk. Die kracht geeft de auto naar keuze door aan enkel de achterwielen of aan de vier wielen. In tegenstelling tot zijn Europese rivalen, die inzetten op plug-in hybrides om professionele klanten te verleiden, blijft Lexus trouw aan zijn klassieke hybridisering voor deze grote limousine. Het is dus niet nodig om je LS elke dag aan een stekker te hangen om zijn batterij te herladen. In ruil moet je echter een veel hogere gehomologeerde CO2-uitstoot aanvaarden. En dus een veel minder gunstige fiscaliteit…

Verrassend gefluit

Onderweg valt de uitstekende geluiddemping van deze LS op. Of toch bij stabiele snelheden, want onder belasting laat de aandrijflijn zich vrij nadrukkelijk horen, met een uitgesproken fluittoon. De prestaties zijn dan wel pittig: Lexus belooft een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden. Goed nieuws: wanneer je hem opjaagt, blijkt de nieuwe Multi Stage-overbrenging veel meer overtuigend dan de vroegere oplossing van Lexus. Hij simuleert voortaan tot 10 versnellingen en geeft niet langer de indruk in het ijle te draaien wanneer je fors moet optrekken.

Wat verbruikt hij?

Het enige minpuntje tijdens het rijden, is dat het rempedaal niet geleidelijk werkt. De omschakeling van regeneratief naar ‘gewoon’ remmen is namelijk niet goed afgesteld en wordt zeer snel frustrerend in files. Qua verbruik mag je in de praktijk rekenen op een gemiddelde dorst van 10 tot 11 l/100 km. Met een zeer sterk anticiperende rijstijl kan je daar nog een beetje van afknabbelen. Maar gezien het formaat, het gewicht van de auto en het comfortpeil is dit resultaat weinig verrassend.

Perfecte afwerking

Tot slot wijzen we er nog op dat het interieur van deze LS 500h zich onderscheidt door de zorg die is besteed aan de afwerking. De materiaalkwaliteit en de assemblage dwingen namelijk respect af. En bovendien kan de Lexus LS vooral uitpakken met een oprecht vernieuwende sfeer. Hij verschilt in elk geval van de meer koele en klassieke interieurs van zijn Duitse rivalen. Je zal daarentegen snel je tanden stukbijten op de algemene ergonomie van de bestuurderspost. Alles laat zich bedienen via een groot aanraakvlak op de middenconsole, waarbij je je vinger moet gebruiken zoals een computermuis. Maar we zijn eerlijk gezegd al meer eenvoudige en ergonomische oplossingen tegengekomen.

Conclusie

De LS 500h is onbetwistbaar een behoorlijk indrukwekkend manifest op het vlak van afwerking. Maar dat is hij zeker niet op het domein van de ergonomie, met een infotainmentsysteem dat zich maar lastig onder de knie laat krijgen. Zijn hybride aandrijflijn blijkt daarentegen efficiënter dan die van zijn voorganger, terwijl de LS ook aan dynamiek heeft gewonnen. Al is het jammer dat sommige kleine details, zoals het pedaalgevoel van het remsysteem, niet even verfijnd zijn.

Onze mening over de Lexus LS 500h:

VOOR

Algemeen comfort

Foutloze afwerking

Geluiddemping bij rustige rijstijl

Interessante verhouding prestaties-verbruik

“Exotische” look

TEGEN

Hoge gehomologeerde CO2-uitstoot

Luidruchtige motor onder belasting

Pedaalgevoel remsysteem

Technische fiche

Publicité

Delen