[Test] Lexus UX 250h: op maat van de stad

[Test] Lexus UX 250h: op maat van de stad

Lexus eist zijn plek op in het segment van de compacte premium-SUV’s met een kleine cross-over met een gewaagd design. En uiteraard gebruikt hij een hybride motorisering als extra troef.

 

Lexus heeft goed begrepen dat het een kleine SUV nodig heeft om in Europa door te kunnen breken. En zo ontstond de UX, de eerste poging van Toyota’s luxemerk om de BMW X1, Mercedes-Benz GLA en Audi Q2 aan te vallen. Hij is op maat van de stad gesneden en ziet er meer uit als een verhoogde berline dan als een echt terreinwagen. Ok, rond zijn wielkasten zit stevige kunststof, maar zijn beperkte bodemvrijheid zal hem niet helpen om een berg te beklimmen.

Familiegenen

Onder zijn gedurfde kleedje – hij pronkt trots met het typische radiatorrooster van het merk – schuilt de modulaire architectuur GA-C die eerder werd ingewijd door de Toyota’s Prius en C-HR. De wieltreinen zijn identiek maar de structuur van de kleine Lexus bestaat hoofdzakelijk uit metaal met hoge weerstand en het koetswerk is in aluminium gemaakt. Desondanks gooit hij toch meer dan 1,6 ton in de weegschaal.

Genrevermenging

Gezien het uiterlijk zou je het interieur en het dashboard bijna banaal kunnen noemen. Wat hij binnenin mist aan stilistische durf maakt hij nochtans goed met een foutloze afwerking. Zelfs in de basisversie is het dashboard bekleed met een materiaal dat inspiratie haalt bij de Japanse Washi-papierkunst en het is opgeleukt met stiknaden. Mooi. In het midden prijkt trots het grote scherm van het navigatiesysteem. Met zijn menu’s waarvan de indeling wat twijfelachtig is en zijn moeilijke aanraakvlak moet je echter geduld aan de dag leggen om dit systeem met zijn complexe ergonomie te kunnen bedienen.

Omdat de batterij van het hybride systeem onder de achterbank zit, blijft de algemene binnenruimte groots. De koffer is daarentegen behoorlijk klein en slikt maar een paar tassen.

Slechts één motorversie

Onder de motorkap van de UX ligt enkel een hybride motorisering. Dat is een gloednieuwe aandrijflijn op basis van de vierde generatie hybrides van de Toyota-groep. Zoals altijd bestaat dit geheel uit 5 elementen: een generator, een elektromotor, een epicycloïdaal tandwielstelsel, een reductiebak en, uiteraard, een verbrandingsmotor. De kleine UX introduceert hier een nieuwe 2.0-viercilinder met Atkinsoncyclus. Het bijzondere is dat die zowel een directe als een indirecte injectie gebruikt, waardoor hij 146 pk en 180 Nm kan ontwikkelen terwijl hij zo weinig mogelijk benzine drinkt. Ook de elektromotor is geëvolueerd. Met zijn 109 pk kan hij de Lexus in puur elektrische modus tot 120 km/u aandrijven.

Deze hybride groep is korter geworden en weegt slechts 112 kilo, waardoor hij ook meer dynamisch is dan de vroegere hybride aandrijflijnen van Toyota en Lexus.

Wie dat wil, kan een kleine elektromotor van 7 pk bestellen in de achteras zodat je vierwielaandrijving hebt. Gezien zijn lage vermogen komt dit E-Four-systeem onder controle van het ESP enkel tussenbeide als een heel beperkte assistent om je uit benarde gripsituaties te redden.

De kleren maken de man niet

De tijd dat SUV’s een plomp rijgedrag vertoonden is achter de rug. Vooral wanneer die SUV meer een verhoogde berline is. Dankzij een behoorlijk laag zwaartepunt kan de UX uitpakken met een levendig rijgedrag. Bij een meer dynamische rijstijl worden rol- en steigerneigingen uitstekend onderdrukt. Maar naar de echte dynamiek waar Lexus over sprak tijdens zijn presentatie, hebben we vergeefs gezocht. Dat ligt aan de hybride aandrijflijn, die ongeschikt is voor een sportieve rijstijl. Verlaag het tempo en de kleine SUV van Lexus toont zijn echte natuur: het comfort. Dankzij een doorgedreven geluiddemping en een gestuurde ophanging die homogeen blijft los van de rijstijl verslindt de UX kilometers zonder morren. Hier krijgt het hybride systeem alle zin. Het beruchte “koffiemoleneffect” is hier trouwens veel minder aanwezig dan in de vroegere hybrides van de Toyota/Lexus-groep.

Premiumprijs

Naar het voorbeeld van zijn rivalen met vergelijkbare motorisering kost de instapversie van de Lexus UX 250h 34.990 euro. Zoals gebruikelijk bij Lexus schommelen de prijzen in functie van het gekozen uitrustingsniveau en de opties die je apart bestelt. De sportieve toets van de F-Sport Line vergt 46.790 euro terwijl de topversie Privilege Line 48.790 kost. De vierwielaandrijving E-Four is enkel beschikbaar op de topversie voor een meerprijs van 1.400 euro.

Besluit

Met zijn topafwerking, zijn hybride motorisering, zijn levendige rijgedrag en… zijn grote mond zal de UX zeker een indruk nalaten in een segment dat smacht naar iets zuiniger modellen.

Onze mening over de Lexus UX 250h:

VOOR

Homogeen rijgedrag

Efficiënte hybride aandrijflijn

Geluiddemping

Uitmuntende afwerking

Rijcomfort

Interessant verbruik afhankelijk van rijstijl

TEGEN

Kleine koffer

Premium prijs

Politiek van uitrustingsniveaus

Ergonomie infotainmentsysteem

Weinig zinvol E-Four-systeem


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen