[Test] Mini Countryman Cooper S E ALL4

[Test] Mini Countryman Cooper S E ALL4

Mini aan de stekker !

De Mini kenden we al en met de komst van de Cooper S E versie van de nieuwe Countryman SUV kan men deze nieuwe sympathieke Brit ook aan het stopcontact  bijtanken. Dit is meteen de eerste Mini ooit met een plug-in hybride aandrijflijn.

Dit is een belangrijke première voor dit Britse merk dat sinds de overname onder de vleugels zit van de Duitse BMW-groep. Deze nieuwe motorisatie is niet enkel hybrid, want men kan de wagen ook inpluggen. De technologie komt van zijn neefje, de BMW 2-reeks Active Tourer, waar mee hij ook het onderstel deelt. Deze Mini Countryman S E valt in het segment van de plug-in hybrids. Onder de motorkap zit een driecilinder 1.5 benzinemotor (136 pk) van de gewone Cooper-versie in combinatie met een elektromotor van 88 pk. De eerste drijft de voorwielen aan, de elektromotor bedient slechts de achteras? Vandaar dat de Mini ook een “ALL4” is, wat de huisbenaming is voor vierwielaandrijving bij Mini. Hoewel er hier geen enkele mechanische link is tussen de voor- en de achteras, werkt de vierwielaandrijving perfect en in functie van de omstandigheden. In een normale situatie gedraagt de Mini zich als een voorwielaandrijver met de verbrandingsmotor en wanneer men zuiver elektrisch rijdt, is het een achterwielaandrijver. Wanneer beide motorisaties simultaan worden aangetuurd, heeft de Mini vierwielaandrijving? De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 7,6 kWh en die laatste werd onder de achterbank gemonteerd.

5,2l/100 km

In theorie kan men met deze ‘kleine batterij’ een veertigtal kilometers (42) zuiver elektrisch rijden. Hou de praktijk echter rekening met pakweg 30 kilometer. Net zoals met elke andere plug-in hybride auto is het werkelijk verbruik van deze Mini Countryman Cooper S E ALL4 recht evenredig met de rijstijl. Wij realiseerden een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km en we probeerden de auto zo vaak als mogelijk bij te laden aan de wallbox. Op die manier hof je slechts om de 600 km benzine te tanken, ondanks de erg kleine brandstoftank van amper 35 liter. Weet wel, dat wanneer je er een vlotte rijstijl op nahoudt en wanneer je de benzinemotor flink de sporen geeft, zonder bij te laden, stijgt het verbruik makkelijk naar 10 l/100 km en dan daalt de autonomie tot 350 km… Aan een wallbox (3,6 kW) heb je ongeveer 2.15 uur nodig om bij te laden, aan een klassiek stopcontact duurt dit 3 u en 15 min. Deze Mini Countryman Cooper S E ALL4 werd gehomologeerd met een normverbruik van 2,1 l/100 km, wat neerkomt op 2,1 l/100 km waardoor deze wagen fiscaal erg aantrekkelijk is.

Drie rijmodi

Wanneer je met de Cooper S E versie vertrekt, valt het nauwelijks op dat je aan het stuur zit van een hybride auto. Het interieur is immers perfect vergelijkbaar met dat van elke andere Mini. De specifieke aanduidingen die informatie geven over de hybride aandrijving, zitten erg discreet opgesteld. Zo moet je het laadniveau van de batterij bijvoorbeeld in een specifiek menu van de boordcomputer gaan zoeken. Dat is een heel andere aanpak dan wat we bij de concurrentie zien, want daar wordt dergelijke informatie veel prominenter aangeduid. Hetzelfde geldt voor de kleine schakelaar die voor de schakelpook van de automatische zesversnellingsbak werd ingebouwd. Met die schakelaar kan men wisselen tussen de diverse rijmodi Auto eDrive, Max eDrive of Save Battery. In de Auto modus kan de Mini tot 80 km/u volledig elektrisch rijden voor de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld. Bij felle acceleraties of hernemingen, komt de benzinemotor ook sneller tot leven. In de Max eDrive haalt de wagen een elektrische topsnelheid tot 125 km/u. In dit rijprogramma mag je het gaspedaal ook forser indrukken voor de verbrandingsmotor wordt opgestart. Met de benzinemotor kan men de batterij ook voor 90 % zodat men de elektrische autonomie later kan gebruiken.

Mini… met maxi proporties !

Op praktisch vlak valt meteen op dat een Mini nooit eerder zo ruim was! Hij wordt andermaal 20 cm langer, waardoor deze nieuwe Countryman echt geen kleintje meer is. Vooral omwille van de praktische extra’s wint de Mini aan maturiteit, want dit is eindelijk een auto die ook voor een klein gezin inzetbaar is. Hij deelt het onderstel met de BMW 2-reeks Active Tourer éénvolume en die basis zorgt voor een ruim interieur dat bovendien erg modulair werd opgevat. De achterbank is verschuifbaar over een rail en de rugleuningen zijn afzonderlijk (20/40/20) instelbaar. Op wens kan je ook alles neerklappen en ontstaat een vlakke laadvloer. Het koffervolume gaat er ook danig op vooruit, want de plug-in hybride versie biedt ruim 400 liter aan laadvolume. Kortom, dit is een Mini die ook handig is voor dagelijks gebruik. En hoewel het koetswerk flink werd uitgerekt, blijft hij prettig rijden. Het rij- en stuurgedrag is nog altijd herkenbaar als een Mini. Je moet wel rekening houden met een vrij stugge demping, want de plug-in versie weegt aanzienlijk meer waardoor de vering harder werd. Eén en ander komt vermoeiend over bij langere trajecten. Anderzijds blijft de Mini erg neutraal wanneer men bochten aan elkaar rijgt.

Ons verdict over deze Mini Countryman S E Cooper ALL4

PRO

  • Keurige verbruikscijfers, op voorwaarde dat je voldoende bijlaadt…
  • Modulaire en grote koffer
  • Aangenaam rijgedrag
  • Design / afwerking
  • Dynamische prestaties

CONTRA

  • Beperkte autonomie wanneer je niet kan opladen (brandstoftank 35l)
  • Beperkt rijcomfort, stugge demping
  • Klank van de driecilindermotor bij hernemingen

Technische fiche

Publicité

Delen