Test: Mitsubishi Outlander PHEV 2019: hetzelfde, maar dan veel beter

Test: Mitsubishi Outlander PHEV 2019: hetzelfde, maar dan veel beter

Je mag niet alleen op het uiterlijk afgaan. Onder het nagenoeg onveranderde kleedje van de Outlander PHEV komt in september jaargang 2019 naar de Mitsubishi-showrooms met heel wat technische evoluties. Maakt dat deze in de eerste plaats elektrische SUV nog overtuigender?

De concurrentie begint zich stilaan te organiseren, maar ondertussen heeft Mitsubishi toch maar mooi al 5 jaar lang een plug-in hybride SUV in zijn aanbod. Maar hoewel de ingebouwde technologie bij zijn onthulling in 2013 op veel applaus kon rekenen, kon hetzelfde niet worden gezegd over zijn vrij klassieke of zelfs oubollige uiterlijk… Mitsubishi greep snel in en hertekende zijn grote SUV diepgaand in 2015. Sindsdien werd de Outlander PHEV de bestverkochte plug-in hybride van Europa in 2015, 2016 én 2017.

Mechanische make-over

Na deze eerste esthetische opfrisbeurt is het vandaag tijd voor een mechanische make-over. De werking van de aandrijflijn is in absolute zin niet overhoopgegooid. In tegenstelling tot de andere plug-in hybride modellen op de markt, waar de verbrandingsmotor wat ondersteuning krijgt van een elektromotor, werpt de Outlander PHEV zich nog steeds op als een elektrische auto met een hulpmotor op benzine. Maar zowat alle technische onderdelen van de aandrijflijn zijn bij deze make-over verbeterd.

Drie rijmodi

Ter herinnering, de elektronische sturing van de Outlander PHEV wisselt tussen drie rijmodi: zuiver elektrisch, serieel hybride en parallel hybride. De elektrische modus is het “standaardprogramma” en laat de auto rijden dankzij zijn twee elektromotoren (een per as) zonder een beroep te doen op de verbrandingsmotor. In seriële modus wordt de Outlander nog steeds enkel door zijn elektromotoren aangedreven, maar de verbrandingsmotor wordt aangesproken om de batterij bij te laden. Dat gebeurt doorgaans omdat de accu volledig leeggereden is. Maar het kan ook gebeuren wanneer de bestuurder plots veel vermogen vraagt. Onder bepaalde omstandigheden kan de Outlander PHEV ook een parallelle hybride worden. De verbrandingsmotor zal dan niet langer enkel stroom opwekken, maar wordt dan via een koppeling ook rechtstreeks met de voorwielen verbonden. Een hele machinerie, kortom.

Technische evolutie

Zoals we eerder dit jaar al meldden, zit het grootste nieuws voor deze jaargang 2019 in de ingewanden van het beestje. De oude 2.0-benzinemotor die volgens de Ottocyclus functioneerde moet hier namelijk plaats maken voor een nieuwe 2.4-benzinemotor onder Atkinsoncyclus met een beter rendement (het vermogen en koppel gaan van respectievelijk 121 pk en 190 Nm naar 135 pk en 211 Nm). Om de stroomproductie te versterken rust Mitsubishi zijn Outlander PHEV bovendien uit met een 10 procent sterkere generator. Tot slot wint de achterste elektromotor aan spierkracht en ontwikkelt hij voortaan 70 kW (of 95 pk).

13,8 kWh

De in de wagenbodem ingewerkt batterij (die geen invloed heeft op de binnenruimte of koffer, maar die wel de twee optionele klapstoeltjes in de koffer van de klassieke Outlander onmogelijk maakt) ziet zijn opslagcapaciteit groeien van 12 naar 13,8 kWh. Tegelijk wordt deze accu compatibel met een “intelligente” communicatie tussen de wagen en het stroomnetwerk, waardoor hij elektrische toestellen (met vermogens van tot wel 1.500 Watt) kan voeden via twee stekkers aan boord (een in de koffer en een in het interieur).

46 g/km

Dankzij al die technische aanpassingen haalt de grote plug-in hybride SUV voortaan een elektrische topsnelheid van 135 km/u (tegenover 125 km/u voordien) en geraakt hij zo’n 45 kilometer ver tussen twee laadbeurten (4 uur aan een standaardstekker, 25 minuten om tot 80 procent te laden aan een snellaadpaal). Bovendien kan hij een interessante gehomologeerde CO2-uitstoot behouden, ondanks de komst van de strengere WLTP-meetcyclus. Onder voorbehoud van de definitieve homologatie zou de Outlander PHEV 2019 namelijk gemiddeld 2,0 l/100 km verstoken en een CO2-uitstoot van 46 g/km realiseren volgens dit nieuwe protocol.

Plezieriger

Los van dergelijke puur ‘fiscale’ overpeinzingen versterken deze technische evoluties ook het rijplezier dat deze SUV van Mitsubishi biedt. De aandrijflijn is nog efficiënter en discreter geworden. En dankzij aanpassingen aan de structuur (ze werd stijver dankzij kleeflasnaden) en een licht herijkte ophanging wordt de Outlander PHEV tegelijk dynamischer zonder dat het werkingscomfort daaronder lijdt.

Conclusie

De wijzigingen aan jaargang 2019 van de Mitsubishi Outlander PHEV springen uiterlijk niet zo in het oog (wij merken enkel een hertekend radiatorrooster en nieuwe velgen op), maar hij onderscheidt zich des te meer wanneer je instapt: het kwaliteitsgevoel is er stevig op vooruit gegaan dankzij de voortaan donkere hemelbekleding en nieuwe stoelen. En op de weg is ook het rijplezier groter terwijl de nochtans erg complexe aandrijflijn nog transparanter lijkt dan in het verleden. Ander goed nieuws: hoewel het nog een paar weken wachten is op het definitieve prijskaartje van dit nieuwe modeljaar, zou hij niet duurder worden dan de huidige versie.

Onze mening over de Mitsubishi Outlander PHEV 2019 samengevat:

VOOR

Mooie technische evolutie

Verbeterde afwerking

Knap elektrisch rijbereik

Interessante verhouding prijs-prestaties

TEGEN

Nog een paar afwerkingsdetails

Verouderd infotainment

Een paar uitrustingslacunes

Fiche technique

Publicité

Delen