[Test] Porsche Panamera 4 E-Hybrid

[Test] Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Limousine onder hoogspanning!

In afwachting van de geplande volledig elektrisch aangedreven berlineversie, breidt Porsche zijn Panamera-gamma uit met een groenere versie. Het gaat om een “hoogspanning-variant” met deze 4 E –Hybrid. Een berline op stroom!

Vergeleken met de eerste Panamera oogt deze tweede generatie veel minder massief dan zijn voorganger en het lijnenspel werd eveneens vloeiender. Maar er valt veel meer nieuws te rapen bij deze modelwissel, want niet alleen het design evolueert. Er komt een nieuw platform, nieuwe motoren, andere transmissies, een koetswerk van aluminium en tal van extra uitrustingsmogelijkheden… Nagenoeg alles is anders! Om ook klanten aan te trekken die op zoek zijn naar een auto met een lage CO2-emissie en een bijhorend fiscaal gunsttarief, heeft Porsche ook een plug-in hybride variante in het aanbod. Vanaf nu zijn er zelfs twee dergelijke modellen!

V6 of V8 ?

De aandrijflijn van de Panamera 4 E-Hybrid combineert de recente 2.9 l V6-motor bi-turbo op benzine (330 pk) met een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor. De benzinemotor werd overigens in samen werking met Audi ontwikkeld. Deze tandem is goed voor een systeemvermogen van 462 pk en 700 Nm. Al dat vermogen gaat via een PDK 8 versnellingsbak (automaat met dubbele koppeling) naar de vier wielen. De wagen werd gehomologeerd met een CO2-emissie van amper 56 g/km en hij biedt de prestaties van een sportwagen. Deze Panamera 4 E-Hybrid spurt immers in amper 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u en hij haalt een top van 278 km/u! Maar dat is niet alles, want voor de meest veeleisende klanten biedt Porsche ook een Panamera Turbo S E-Hybrid. Onder de motorkap van deze versie vinden we dezelfde elektro-aandrijving, maar de V6-motor wordt vervangen door de nieuwe en bijzonder explosieve 4.0 V8-motor die 550 pk levert. Bij deze krachtiger variante stijgt het systeemvermogen naar een forse … 680 pk en 850 Nm! De officiële homologatiecijfers bedragen amper 66 gram CO2/km. De prestaties spreken in dit geval nog meer tot de verbeelding want de oefening van 0 tot 100 km/u lukt in amper 3,4 seconden en de topsnelheid wordt opgetrokken tot 310 km/u. Het spreekt voor zich dat ook de prijs navenant is. Betaal je € 112.747,8 voor de Panamera 4 E-Hybrid stijgt het prijskaartje van de Turbo S E-Hybrid tot € 190.550,8. Omdat we hier bij Greencars een beetje redelijk willen blijven, beperken we ons hier tot de eerste versie met de “kleine” V6-motor voor deze eerste kennismaking.

Ballerina … en zwaargewicht!

Te oordelen aan de afmetingen (5,05 m lang en 1,94 m breed), maar ook qua massa (2.245 kg) is deze Panamera meer dan ooit een zware jongen. Ondanks die stevige massa laat deze limousine uit Zuffenhausen zich keurig over een bochtig baantje loodsen. De stuurinrichting reageert messcherp en voelt heel natuurlijk aan. Omdat ook de koetswerkbewegingen keurig worden gecounterd gedraag deze grote wagen zich bijzonder wendbaar. Je zou haast denken aan het stuur van een ballerina te zitten! Deze plug-in hybride versie wordt altijd met pneumatische demping geleverd en dat zorgt voor erg veel comfort. De enige smet op het Porsche-blazoen is de afstelling van het rempedaal. De overgang van regenereren (remmen op de elektromotor die op dat ogenblik als generator werkt en stroom in de batterijen pompt) naar klassiek remmen via de remschijven, is allerminst progressief. Hierdoor kan je de remkracht onvoldoende doseren, waardoor het in de praktijk moeilijk is om sereen te stoppen. Dit zijn we echt niet gewend van een Porsche, maar de constructeur heeft beloofd om de kalibratie van het rempedaal aan te passen voor de wagens die aan klanten worden geleverd.

Verbruik in functie van rijstijl

De batterij levert (volgeladen) een capaciteit van 14,1 kWh en daarmee kan je precies 45 km rijden, zonder een druppel benzine te verbruiken. Volgens de homologatiecijfers biedt de batterij een autonomie van 51 km en de elektrische topsnelheid bedraagt 140 km/u. Wanneer je echter sportief gaat rijden met deze hybride Panamera, zie je het verbruik al snel oplopen tot 15 l/100 km. Wanneer je er evenwel een rustige rijstijl op nahoudt en probeert om zoveel mogelijk bij te laden, kan je het verbruik beperken tot 7,5 à 8 l/100 km en 24 kWh per 100 km. De batterij kan je aan een conventioneel stopcontact volladen in 6 uur, met een wallbox lukt dit in 4 uur. De werkelijke verbruikscijfers zijn lang niet slecht, voor een sportieve berline van dit kaliber!

Ons oordeel over deze Porsche Panamera 4 E-Hybrid

PRO

  • Stevige prestaties
  • Verbruik blijft redelijk bij een gematigde rijstijl
  • Afwerking/uitrusting
  • Dynamisch rijgedrag
  • Zithouding
  • Elektrische autonomie volstaat

CONTRA

  • Afstelling van het rempedaal
  • Stevig prijskaartje, talrijke opties
  • Aanzienlijk totaalgewicht
  • Erg grote overhang

 Technische fiche


Publicité

Delen