TEST Seat Ibiza TGI

TEST Seat Ibiza TGI

Seat gaat verder met zijn CNG-initiatief en bekeert deze keer zijn populaire Ibiza tot de technologie. Een goede zaak voor de portemonnee?

Voor Seat is de Ibiza een beetje de kip met de gouden eieren. Op bijna 35 jaar en 4 generaties heeft de kleine Spanjaard namelijk zo’n 5,5 miljoen klanten weten te verleiden. Om dat succesverhaal verder te kunnen zetten eigent de jongste Ibiza zich alle mogelijke troeven toe. Niet alleen geniet hij de jongste generatie van het modulaire platform van de Volkswagen-groep voor compacte modellen (hij heeft het zelfs mogen inwijden, nog voor zijn neef VW Polo), maar hij verzorgt ook zijn connectiviteit (om jonge klanten, zijn doelpubliek bij uitstek, te verleiden). En daar houdt het niet bij op: voortaan staat in zijn catalogus ook een interessante motor, de TGI. Dat is een TSI-turbobenzine die ook CNG slikt.

Van TSI naar TGI

Technisch gezien is deze 1.0 TGI afgeleid van de 1.0 TSI met 95 pk die al in de catalogus staat. Tijdens de ombouw die nodig was om de drukgevoede driepitter even vrolijk aardgas als benzine te laten verbranden zijn een paar paardjes gesneuveld. Hij houdt het als TGI bij 90 pk. Maar de verschillende benodigde technische aanpassingen zoals bijvoorbeeld het schrappen van de directe injectie hebben vooral gevolgen voor het koppel, dat zakt van 175 naar 160 Nm.

40 liter en 13 kilo

Om hem dagelijks bruikbaar te houden, vooral voor vakanties in landen die geen CNG-tankstations te bieden hebben, blijft deze Ibiza TGI uiteraard een “bifuel”-auto. Natuurlijk geeft hij altijd automatisch de voorkeur aan aardgas voor zijn aandrijving, maar de Ibiza TGI kan ook overschakelen op benzine wanneer hij de 13 kilo aardgas uit zijn twee CNG-tanks heeft opgesoupeerd. Als alle reservoirs (40 liter benzine en 13 kilo CNG) zijn gevuld, geraakt de Ibiza TGI in theorie 1.194 kilometer ver voor hij volledig zonder brandstof valt.

230 kilometer rijbereik

Opgelet echter: in de praktijk moet je wel wat vaker naar de pomp. Dat is trouwens het grootste gebrek van deze Ibiza TGI. Als je zo veel mogelijk wil genieten van de lage gebruikskosten van het rijden op CNG, dan zal je ongeveer om de 230 kilometer gas moeten gaan tanken. Bij een ‘normale’ rijstijl mag je namelijk uitgaan van een gemiddeld gasverbruik van 5,5 à 6 kilo per 100 kilometer. Natuurlijk kan je daarna nog doorrijden op benzine. Maar dan zal het wel erg lang duren voor je de meerprijs van 1.400 euro voor deze TGI-versie hebt terugverdiend…

Slimme investering?

Voor wie echter het geluk heeft om regelmatig in de buurt van een CNG-tankstation te passeren duurt het vullen van de 13 kilo in de tanks slechts een paar minuten. En het kost vooral niet veel. De gemiddelde prijs voor een kilo aardgas ligt onder de euro, zodat je mag uitgaan van een brandstofbudget van ongeveer 5,5 euro/100 km. Als we dat vergelijken met de gemiddelde prijs van benzine 95 (ongeveer 1,3 euro/liter) komt dat overeen met rijden met een Ibiza TSI met een reëel verbruik van 4,2 l/100 km.

Wat meer gewicht

De Ibiza TGI kampt met de gevolgen van enerzijds zijn lagere koppel en anderzijds zijn hogere gewicht, waardoor je voor flukse hernemingen één of zelfs twee versnellingen moet willen terugschakelen. De motor is echter toch mooi rond en behoorlijk stil bij het gebruik. Op dynamisch vlak blijft de Ibiza voorkomend en geruststellend om te besturen in zijn TGI-versie. Maar de zwaardere achterhand (als gevolg van de onder de koffervloer geplaatste TGI-tanks) heeft de neiging om de voortrein lichter te maken zodat de Ibiza TGI wat meer zijwindgevoelig is op de snelweg. En dan is er nog dat andere detail: ook het koffervolume krimpt met zo’n 100 liter tot 262 liter. Je weet het beter op voorhand.

Conclusie

De Ibiza TGI geniet een lage gehomologeerde CO2-uitstoot (88 g/km) en een vrij beperkte dagelijkse gebruikskost, terwijl hij toch mooi betaalbaar blijft. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau schommelt zijn prijs tussen de 16.690 en de 20.560 euro. Aan het eind van de rit hadden we enkel een grotere gastank gewenst zodat we niet zo vaak naar de pomp moesten.

Onze mening over de Seat Ibiza samengevat:

VOOR

  • Gebruikskost (op aardgas)
  •  

    Interessante CO2-uitstoot

  •  

    Beperkte meerprijs

  •  

    Gebruikssoepelheid gevrijwaard

TEGEN

  • Vrij matig rijbereik op CNG
  •  

    Kleinere koffer

  •  

    Minder efficiënt rijgedrag

  •  

    Nog beperkt CNG-tanknetwerk (vooral in Wallonië)

  •  

    Matige prestaties

Technische fiche

Publicité

Delen