[Test] Smart Forfour EQ

[Test] Smart Forfour EQ

Sinds Smart zijn elektrische stadsauto Fortwo ook aanbiedt als de vierzitter Forfour, kan je de geneugten van elektrisch rijden in gezinsvorm smaken. De ideale EV voor wie zijn bankrekening niet wil plunderen?

Welke constructeur kan vandaag beweren dat hij al meer dan tien jaar een elektrische auto in zijn gamma heeft? Smart, bijvoorbeeld. De eerste zuiver elektrische Fortwo’s reden namelijk al in 2007 rond in Londen. Vandaag is de elektrische familie van Smart gegroeid, want je kan ze zowel bestellen als pure stadsauto Fortwo, die er bestaat als coupé of als cabriolet, maar ook als vierzitter Forfour, telkens met het etiket EQ (voordien ED). Deze Forfour-versie is interessant voor (kleine) gezinnen aangezien het verlengde koetswerk een bescheiden meerprijs van slechts 1.000 euro vergt. De Smart Forfour EQ is er al vanaf 23.570 euro (batterijen inbegrepen) en werpt zich zo meteen op als een van de meest betaalbare stekkerwagens op de markt. Een koopje?

Kleine batterij

De lithium-ionbatterijmodule wordt geproduceerd door Deutsche Accumotive, een dochterbedrijf van de Daimler-groep. Ze volgt duidelijk niet de heersende trend om zoveel mogelijk kilowattuur te kunnen opslaan. Wel integendeel, ze beperkt zich nog steeds tot ‘slechts’ 17,6 kWh. Dat is even veel als in de vorige Fortwo ED uit… 2012. De batterij in de nieuwe EQ-familie kan dus niet meer energie meenemen, maar ze werd ondertussen wel iets lichter (-20 kilo) en stabieler. Smart biedt vandaag trouwens een garantiecertificaat aan dat de prestaties van de batterij garandeert gedurende 8 jaar/100.000 kilometer.

Renault-motor

Of je hem nu bestelt als Fortwo, Fortwo Cabriolet of Forfour, de EQ-versie gebruikt altijd dezelfde elektromotor om de achterwielen aan te drijven. Het gaat om een synchroonmotor die 60 kW (82 pk) en 160 Nm ontwikkelt, die wordt gemaakt bij partner Renault (ter herinnering: de Smart Forfour is een technische kloon van de jongste Renault Twingo) en die we ook vinden in de Zoé van die laatste. In vergelijking met de elektromotor van Bosch die in de elektrische Smarts van de vorige generatie zat biedt de Franse motor iets betere prestaties (55 kW/75 pk en 130 Nm voordien). Maar hij is vooral gekoppeld aan een interne lader met een vermogen van 4,6 kW. Daardoor kan de batterij in 6 uur worden herladen aan een thuisstekker of in 3,5 uur aan een wallbox, iets wat in de vorige elektrische Smart met even grote batterij in beide gevallen 2 uur langer duurde. Als optie biedt Smart zelfs een geïntegreerde lader aan van 22 kW waarmee 80 procent rijbereik kan worden gerecupereerd in slechts 45 minuten. Niet te verwaarlozen voor wie van plan is om de auto intensief te gebruiken.

Enkel voor de stad?

De Smart Forfour EQ is iets zwaarder dan zijn broertje met maar twee plaatsen en ziet daardoor zijn gemiddeld verbruik stijgen van 12,9 naar 13,1 kWh/100 km. Dat verschil doet het theoretische rijbereik van deze vijfdeurs-Smart slinken van 160 naar 155 kilometer. In de praktijk moet je op nog minder rekenen. Tijdens onze testweek, waarbij we ook af en toe de snelweg opzochten, hebben we een reëel verbruik gemeten van zo’n 18 kWh/100 km. Je moet er dus niet op rekenen dat je aan dit tempo meer dan 100 kilometer kan verslinden in één ruk gezien de inhoud van 17,6 kWh van de batterij. Tenzij wanneer je je volledig op het ecorijden toelegt of wanneer je je tot stadsritten beperkt. Onder dergelijke omstandigheden mag je uitgaan van een gemiddelde dat tussen de 13 en de 15 kWh/100 km ligt, waarmee je dus mag rekenen op een 130 kilometer rijden tussen twee ‘shots’ elektriciteit.

Magische stadsauto

De batterij is in de wagenbodem ingewerkt en doet dus niet af aan de binnenruimte van de Forfour. Gezien het beperkte formaat van de auto lijken die binnenruimte en de moduleerbaarheid oprecht verrassend goed bij dagelijks gebruik. In tegenstelling tot de Smart Fortwo EQ, waar het onderste kofferklepje een bergvak heeft voor de laadkabels, kiest de Forfour EQ voor een compacte, met klittenband bevestigde tas in de (al kleine) koffer van 185 liter. Je zal dus regelmatig de twee achterstoelen neergooien als die niet bezet zijn om meer bagageruimte vrij te maken.

Onderweg verleidt de EQ-versie echter onmiddellijk. De elektromotor garandeert uitstekende prestaties, zowel om door het stadsverkeer te flitsen als om af en toe sereen over grote verkeersassen te snorren (topsnelheid van 130 km/u). De afwezigheid van een versnellingsbak maakt de acceleraties bovendien erg soepel en comfortabel. Temeer omdat de algemene geluiddemping verzorgd is. Je moet alleen kunnen leven met het wegcontact, dat vrij stug en eerder oncomfortabel is.

Conclusie

De Smart Forfour EQ behoudt de eigenschappen van de versie met verbrandingsmotor (zoals een onvergelijkbare wendbaarheid in de stad, bijvoorbeeld) maar versterkt het rijplezier met zijn discrete en performante elektromotor. Je moet echter wel kunnen leven met een behoorlijk beperkt reëel rijbereik. Natuurlijk volstaat het bereik voor de meeste scenario’s in de stad. Maar het reduceert deze Smart Forfour wel meteen tot de rol van de tweede auto van een huishouden. Een ander nadeel: de aantrekkelijke basisprijs kan snel oplopen als je gaat snuisteren in de optiecatalogus, waar premiumprijzen worden gehanteerd.

VOOR

  • Zen-rijervaring
  • Pittige acceleraties
  • Korte laadtijden
  • Elektrische technologie voor een “betaalbaar” prijskaartje
  • App voor bediening van op afstand beschikbaar

TEGEN

  • Beperkt reëel rijbereik
  • Matige afwerking
  • Kleine koffer (nog verkleind door tas met laadkabels)
  • Stugge schokdemping

 Technische fiche

 


Publicité

Delen