[Test] SsangYong XLV CNG: exotisch alternatief?

[Test] SsangYong XLV CNG: exotisch alternatief?

SsangYong, de kampioen van de verhouding kwaliteit-volume-prijs, biedt een interessant (maar miskend…) gamma van SUV’s, met de compacte Tivoli als speerpuntmodel. Vandaag maken we kennis met de verlengde XLV-variant die is omgebouwd om op aardgas te rijden. Is deze XLV CNG voor minder dan 19.000 euro een koopje?

 

Nu het Koreaanse merk SsangYong in handen is gekomen van Mahindra, krijgt het vers kapitaal geïnjecteerd van de Indische groep om uit zijn assen te herrijzen nadat het net voor de overname met het faillissement aan het flirten was. De wedergeboorte wordt gesymboliseerd door de compacte SUV Tivoli. SsangYong heeft dat model trouwens gebruikt om er een tweede SUV van af te leiden, de XLV, die halverwege het B- en het C-segment zit. Met zijn fors gerekte achteroverhang van 24 centimeter maakt hij meer dan… 700 liter kofferruimte vrij. Dat moet ruimschoots volstaan om er een paar gastanks in te integreren, niet?

2.900 euro

In tegenstelling tot andere CNG-modellen op de markt, die doorgaans door de constructeurs zelf in de fabriek worden gemaakt, is de CNG-installatie in de XLV een optie die wordt aangeboden door Alcopa, de Belgische invoerder van het merk. De ombouw kost 2.900 euro en is uiteraard gebaseerd op de atmosferische 1.6-benzinemotor met 128 pk. Maar zelfs met de CNG-optie bijgerekend blijft de prijs van de XLV onder de grens van de 19.000 euro: 18.990 euro in zijn basisversie Crystal.

3 tanks

De installatie omvat 3 gastanks die in totaal 16,2 kilo aardgas kunnen opslaan. Dat moet de auto een theoretisch rijbereik geven van 300 kilometer. Omdat het hier echter gaat om een achteraf ingebouwd systeem zijn deze tanks niet geïntegreerd in de structuur van de auto, maar zitten ze onder de koffervloer. Daardoor verlies je dus een flink stuk van het totale laadvermogen van de XLV, namelijk het deel onder de verwijderbare koffervloer. Toch behoudt het model een ‘aanvaardbare’ koffer voor dagelijks gebruik. En omdat de moduleerbaarheid van de stoelen niet wordt getroffen door de inbouw geniet je nog steeds een grote, vlakke laadvloer.

46 liter

Ook de benzinetank blijft volledig identiek. Dat betekent dat je kan vertrekken met 16,2 kilo aardgas en 47 liter benzine, waardoor de auto zo’n 900 kilometer ver geraakt: 300 kilometer op gas en 600 kilometer op benzine. Om de looks van de XLV niet te veel te schaden is de vulopening voor de gastanks discreet achter de traditionele tankklep verborgen. Op het dashboard is een klein kastje ingebouwd waarmee je kan wisselen tussen beide brandstoffen. Led-lichtjes geven aan hoeveel gas er nog ongeveer in de tanks zit.

Mager koppel

Onder de motorkap van de XLV CNG ligt de nieuwe 1.6-viercilinder die SsangYong heeft ontwikkeld. Maar hoewel hij nieuw is, is hij nog niet bezweken voor de lokroep van de drukvoeding. Of anders gezegd: bij gebrek aan een turbo ontwikkelt deze atmosferische motor niet echt een hoog koppel: 160 Nm bij 4.800 o/m. En in tegenstelling tot wat zijn naam “e-XGI 160” laat vermoeden, ontwikkelt hij een vermogen van 128 pk. Onderweg blijkt deze motor voldoende krachtig om de XLV op een serene manier aan te drijven. Maar voor stevige hernemingen moet je absoluut “zoals vroeger” rijden, wat betekent dat je één of twee versnellingen moet terugschakelen en het einde van de toerenteller moet gaan opzoeken.

Iets minder dan 300 kilometer

Als gevolg daarvan lag ons rijbereik op gas iets lager dan 300 kilometer: 280 kilometer. Maar wie een iets rustiger kruissnelheid kiest, moet zeker die 300 kilometer kunnen halen voor een nieuwe CNG-pomp moet worden opgezocht.

Ruim interieur

Bij dagelijks gebruik is het werkingscomfort van de XLV prettig, zelfs al blijft de algemene ijking behoorlijk stug. Maar hoewel de wielbasis niet langer is dan bij de klassieke Tivoli, is er veel plaats op de achterbank. Het interieur is ruim en de instap gemakkelijk. De XLV CNG vertoont geen enkele sportieve aspiraties en dus zullen we ook niet klagen over zijn dynamisch rijgedrag. Hij rijdt overtuigend en remt zijn koetswerkbewegingen voldoende af op hobbelige wegen. Onder die omstandigheden zal de gebrekkige centreerneiging van het stuur echter de stabiliteit wat in het gedrang brengen. Maar dat plaatje wordt iets beter als je de stuurbekrachtiging in haar sportieve programma zet via het kleine knopje op het dashboard.

Conclusie

Het klopt dat je moet kunnen leven met zijn “bijzondere” uiterlijk en met zijn wat slappe hernemingen. Maar voor minder dan 19.000 euro vind je in de XLV CNG een erg ruime SUV met een prettig grote koffer. Vergeet ook niet dat hij een garantie van 5 jaar geniet en dat je met een volle gasvoorraad van zo’n 16 euro ongeveer 300 kilometer ver geraakt. Dat komt overeen met nauwelijks meer dan 5 euro per 100 kilometer. Interessant, toch?

Onze mening over de SsangYong XLV CNG:

VOOR

Interessante verhouding prijs-binnenruimte

Prettig rijbereik op CNG

Lage gebruikskost

TEGEN

Hoge CO2-normuitstoot

Slappe hernemingen

Weinig flexibele optiepolitiek

Geen bergvak meer onder de koffervloer

Minder geslaagde CNG-integratie dan bij fabriekssystemen

Technische fiche

Publicité

Delen