[Test] Toyota Corolla: Helemaal uitgerust

[Test] Toyota Corolla: Helemaal uitgerust

De Corolla was tijdelijk op rustpauze gestuurd door de Auris, maar duikt nu weer op. Zijn gedwongen verlof heeft hem duidelijk deugd gedaan, want hij is flink sportiever geworden.

 

De naam Corolla is in Europa twee generaties overschaduwd geweest door de Auris, maar duikt nu weer op in het hart van de strategie van Toyota aan onze kant van de wereld. Van bij zijn lancering is deze twaalfde generatie van de Corolla er in drie koetswerkvarianten: een vijfdeurs hatchback, de breakversie Touring Sports en de drievolumeberline Sedan, die iets later op de markt komt, in april. Alle drie staan ze op het recente modulaire platform GA-C van de TNGA-familie (Toyota New Global Architecture) als technische basis. Dat belooft een 10 millimeter lager zwaartepunt voor deze Corolla en een 60 procent grotere koetswerkstijfheid dan de laatste Auris. De hatchback, die compacter en levendiger mocht zijn, heeft een kortere wielbasis dan de Touring Sports en de Sedan: 2,64 in plaats van 2,7 meter.

Matige tot kleine koffer

Er is dus iets minder ruimte op de achterbank van de Corolla hatchback, maar het blijft aanvaardbaar voor ‘normale’ mensen. De kofferinhoud is daarentegen vrij matig, want hij slikt maar 361 liter. Nog erger is dat dit volume zelfs krimpt tot slechts 313 liter als je voor de 2.0 hybride kiest die deze nieuwe Corolla inwijdt. Omdat deze motor groter is dan de hybride 1.8 moet de klassieke 12V-batterij weg uit de motorruimte en krijgt die een plaats onder de koffervloer.

Adieu, diesel

Getrouw aan de strategie van Toyota om dieselmotoren te schrappen neemt deze nieuwe Corolla de zelfontbrander van de laatste Auris niet over. Naast zijn instapmotor, een 1.2-turbo op benzine, zet deze twaalfde generatie van de Corolla vooral in op hybridisering om te verleiden. Klanten kunnen kiezen tussen twee verschillende hybride oplossingen. Enerzijds is er de hybride aandrijflijn ‘van de vierde generatie’ op basis van een 1.8. Die kennen we al uit bijvoorbeeld de SUV C-HR. In de Corolla ontwikkelt hij een gecumuleerd vermogen van 122 pk en belooft hij een gehomologeerde CO2-uitstoot (gecorreleerde NEDC-norm) van slechts 76 g/km.

Hybride tweeliter

Voor bestuurders op zoek naar meer spierkracht heeft Toyota een nieuwe hybride motor ontwikkeld. Die is gebaseerd op de principes van de vijfde generatie van de hybride aandrijving zoals in de recente RAV4 en is opgebouwd rond een tweeliter. Het gecumuleerde vermogen piekt hier op 180 pk. De gehomologeerde CO2-uitstoot (ook weer gecorreleerde NEDC) blijft nog steeds vrij laag: 85 g/km.

Onherkenbaar

Je moet niet lang rijden om het verschil in rijplezier tussen de twee hybride motoren te ontdekken. De nieuwe tweeliter transformeert de Corolla onherkenbaar. Hij gebruikt zijn krachtiger elektrische gedeelte (80 kW/109 pk en 202 Nm) om een meer soepel en vloeiend karakter te bieden dan de hybride 1.8 (53 kW/72 pk en 163 Nm). De 2.0 hybride rijdt vaker en langer in zuiver elektrische modus en elimineert ook veel efficiënter het ‘koffiemoleneffect’ van de e-CVT-overbrenging. De hybride 1.8 is aangenaam bij een rustige rijstijl en in de stad, maar voelt zich minder op zijn gemak bij forsere hernemingen. Hij blijkt meestal ook wat meer lawaaierig bij het gebruik. In beide gevallen blijft het reële verbruik echter behoorlijk interessant. Op basis van wat de boordcomputers ons vertelden tijdens deze eerste kennismaking mag je rekenen op een dorst van 4 à 5 l/100 km.

Overtuigende demonstratie

Ongeacht de motor die je kiest zal het rijgedrag van deze nieuwe Corolla-generatie in de smaak vallen. De evolutie in vergelijking met de Auris is onmiskenbaar. De voortrein is hier levendig en het stuur is precies, terwijl de koetswerkbeheersing efficiënt is. Voor de meest veeleisende bestuurders biedt Toyota als optie een gestuurde ophanging in deze nieuwe Corolla.

Vanaf 25.530 euro

De Corolla Hatchback koop je in België vanaf 22.450 euro met de 1.2-turbobenzinemotor. De goedkoopste hybride versie (1.8) moet minstens 25.530 euro kosten. De hybride tweeliter, die enkel verkrijgbaar is vanaf het derde en rijkelijk uitgeruste niveau Style, vergt een investering van minstens 32.640 euro, of 2.020 euro meer dan de 1.8 met hetzelfde uitrustgingsniveau.

Conclusie

Welke motorversie je ook kiest, de nieuwe generatie van de Corolla verleidt met zijn rijplezier en uitrusting. In functie van je verwachtingen kies je voor de hybride 1.8, die minder duur is maar ook lawaaierig en met ‘matige’ prestaties, of voor de nieuwe hybride 2.0, die veel aangenamer en performanter is. Maar de tweeliter is ook duurder en verkleint de koffer gevoelig.

Onze mening over de Toyota Corolla:

VOOR

(Eindelijk) aangenaam rijgedrag

Zuinig

Gehomologeerde CO2-uitstoot

Beschikbare uitrusting

Plezierige hybride 2.0

TEGEN

Matige tot kleine koffer voor 2.0 hybride

Uitrustingspolitiek

Weinig plezierige hybride 1.8 bij hernemingen


Publicité

Delen

One Comment - Write a Comment

Een commentaar opstellen