[Test] Toyota Mirai

[Test] Toyota Mirai

Op pad met de toekomst?

Met de Mirai toont Toyota ons een stukje van de toekomst van de auto, een toekomst die overigens vandaag al te koop is. Niet toevallig betekent Mirai ‘toekomst’ in het Japans. Of waterstof ook gaat doorbreken, zal afhangen van de beschikbaarheid van de brandstof want je tankt het niet op elke hoek van de straat…

De basisarchitectuur van een auto op waterstof is niet nieuw. Of anders gezegd, het concept om een elektrische auto te voeden met stroom uit een brandstofcel in plaats van uit een batterij is niet nieuw. Constructeurs zijn immers al jaren bezig met deze bijzondere technologie. Bij Toyota startte het waterstofprogramma in 1992 en dat is precies vijf jaar voor de lancering van de eerste generatie Prius! Toyota experimenteerde met 11 verschillende concepts voor de Mirai eindelijk op de markt kwam. Deze ‘auto van de toekomst’ heeft in die zin niet de meest vernieuwende technologie aan boord. De progressie zit vooral in de compactere uitwerking van de verschillende componenten en het beheersen van de productiekosten. Al is kostenreductie ook relatief, want de auto heeft nog steeds een prijskaartje van ongeveer € 80.000. Maar om een idee te geven: de aandrijflijn van deze Mirai kost slechts 5% van de totaalprijs van de Toyota Highlander FCV concept uit 2008! Het gaat dus om een vermindering van de kosten van pakweg € 800.000 tot ongeveer € 40.000 in amper 8 jaar tijd. Vanaf de volgende generatie moet die kost andermaal naar omlaag. Deze trend zal zich overigens snel laten voelen want Hyundai wil volgende zomer al de Nexo SUV op de markt brengen…

 

Beproefde componenten

Hoewel de prijs van de tandem brandstofcel/waterstoftank al danig werd gereduceerd omdat één en ander bij Toyota zelf wordt gebouwd, zijn deze componenten nog steeds goed voor een groot aandeel in de prijs van de Mirai. Daarom heeft de Japanse constructeur zijn best gedaan om de rest van de componenten uit de bestaande organenbank te halen om kosten te drukken. De Mirai gebruikt bijvoorbeeld de elektromotor uit de Lexus RX450h, een plug-in hybrid. De nikkel-metaal-hydride batterij met een capaciteit van 1,62 kWh komt uit de Amerikaanse versie van de hybride Camry en men recycleert het (verlengde) platform dat ook voor de nieuwste generatie Prius wordt gebruikt.

Tetris

Bij de ontwikkeling van deze auto was het vooral zaal om alle technologie een plekje te geven. Onder de motorkap vinden we niet alleen de motor maar ook de stroombron. De brandstofcel en de omvormer van 650 V zitten in de vloer onder de voorstoelen en de centrale console. Verder worden er twee waterstoftanks gemonteerd met een volume van ongeveer 5 kg waterstof bij 700 bar en die zitten op hun beurt onder en achter de achterbank. Dan is er ook nog de NiMh-batterij die kinetische remenergie opslaat. Deze batterij zal tijdelijk ook stroom bufferen om de elektromotor aan te drijven. De batterij werd tegen de rug van de achterbank gemonteerd zodat zo meteen ook alle modulariteit van de wagen hypothekeert. De Mirai heeft dus een vaste achterbank. Ondanks de aanzienlijke buitenafmetingen van 4,89 meter blijft deze Toyota op waterstof een strikte vierzitter.

Gezond rijgedrag

Toyota heeft flink wat aluminium gebruikt (ook voor de motorkap) en extra stijf staal maar dat was onvoldoende om te voorkomen dat deze Mirai en zwaargewicht werd. Onze testwagen zet immer 1.925 kg op de weegschaal. Door de verschillende componenten oordeelkundig in te bouwen, lukt de Toyota er wel in om het gewicht gelijk (50/50) over beide assen te verdelen. Op die manier kan men het hoge gewicht gedeeltelijk compenseren. De diverse onderdelen worden ook zoveel als mogelijk onderin gepositioneerd zodat het zwaartepunt dicht bij het asfalt blijft. Dit zorgt ervoor dat de Mirai – ondanks de vrij inschikkelijke demping – niet veel gaat overhellen in bochten. Los daarvan heeft de Mirai ook op auditief vlak veel comfort te bieden want de aandrijflijn werkt muisstil. Je hoort enkel een zacht geblaas (vergelijkbaar met het geluid van een haardroger) wanneer je fors accelereert.

Keurige prestaties

Met de 370 cellen kan de brandstofcel het equivalent van 114 kW/155 pk leveren. Dat is voldoende om de elektromotor die 154 pk en 335 Nm levert, te voeden. Om de ‘inertie’ – die eigen is aan een brandstofcel – te compenseren (want die kan niet onmiddellijk al het vermogen leveren), wordt een batterij gebruikt om de stroom te bufferen voor het geval dat er plots veel vermogen wordt gevraagd. In de praktijk ervaar je nooit een gebrek aan vermogen wanneer je met de Toyota rijdt. De constructeur geeft aan dat de Mirai in minder dan 10 seconden (9,6) van 0 tot 100 km/u accelereert. De topsnelheid bedraagt overigens 180 km/u, wat ruim toereikend is.

Tankinfrastructuur ontbreekt

Bij een normale rijstijl, maten we een gemiddeld verbruik van 1,1 kg/100 km. Bij een doorgedreven ecorit , kan het verbruik worden beperkt tot 0,8 kg/100 km. Dan moet je de topsnelheid op snelwegen wel beperken tot pakweg 90-100 km/u. Wetende dat de waterstoftanks  5 kg kunnen opslaan, biedt deze Toyota een vrij comfortabele autonomie van 400 tot 450 km. Eens aan de pomp heb je 3 tot 5 minuten nodig om vol te tanken. Per kilogram waterstof moet je op ongeveer een minuut rekenen dus dat is perfect bruikbaar. Het enige probleem dat zich stelt, is dat je nagenoeg nergens kan tanken. In België is vandaag slechts 1 tankstation waar je de waterstoftank kan vullen en dat is in Zaventem. Hou er ook rekening mee dat rijden niet noodzakelijk goedkoper is in vergelijking met klassieke fossiele brandstoffen. In Europa moet je rekenen op gemiddeld 10 euro per kg. Per 100 km betaal je 8 tot 11 euro aan energie. De Mirai mag dan duurder zijn qua brandstofkost, hij is een stuk schoner dan een dieselmotor. De emissie van deze Toyota bestaat enkel uit water…

PRO

  • Aangenaam rijgedrag
  • Snel tanken
  • Comfortabele autonomie
  • Er komt enkel water uit de uitlaat
  • Ruim interieur
  • Volledige standaarduitrusting

CONTRA

  • Nagenoeg onbestaande tankinfrastructuur
  • Hoge kilometer kostprijs
  • Aanzienlijk totaalgewicht
  • Grote wagen die slechts 4 zitplaatsen biedt
  • Verhouding prijs/prestaties

Technische fiche

Publicité

Delen

2 Comments - Write a Comment

Een commentaar opstellen