[Test] Toyota Prius Plug-In: Hybride pionier volgt de trend

[Test] Toyota Prius Plug-In: Hybride pionier volgt de trend

Toyota is als hybride pionier nog steeds niet op elektrische auto’s overgestapt. Klanten die toch meer willen dan een gewone hybride kunnen bij de Japanners terecht voor een plug-in hybride versie van de beroemde Prius. Maakt die de berline aantrekkelijker?

 

Zo sterk als Toyota zich als een pionier heeft opgeworpen op het vlak van hybride aandrijving en waterstofauto’s, zo koppig lijkt het zich te verzetten tegen een elektrische of plug-in hybride aandrijving. Heel wat modellen in de catalogus van Toyota en Lexus bieden vandaag weliswaar een hybride versie, maar enkel pionier Prius laat zijn batterij aan de stekker herladen… met frisse tegenzin?

Zonnedak

Niet echt meer, neen. De vorige generatie van de Prius (de derde in de lijn) had de plug-in hybride ombouw aanvaard in ruil voor zo min mogelijk technische aanpassingen, maar deze vierde generatie heeft veel enthousiaster meegewerkt aan de oefening. De verandering van Prius naar Prius Plug-In springt trouwens veel meer in het oog, want de stekkerhybride versie krijgt een heel eigen visuele identiteit. Je kan echt niet naast zijn kleine led-koplampen kijken of de dubbele bult in de achterruit. En daar houdt het niet bij op, want het dak kan zelfs worden bekleed met fotovoltaïsche cellen, wat je op zonnige dagen tot 5 kilometer extra rijbereik kan opleveren.

50 kilometer

Ook qua batterij is de andere filosofie in vergelijking met de vorige plug-in hybride Prius onmiskenbaar. De vierde generatie krijgt deze keer een batterij die tot 8,8 kWh kan opslaan, een toename van… 100 procent in vergelijking met zijn voorganger. In de praktijk kan je rekenen op een dikke 50 zuiver elektrische kilometers. Dat is een behoorlijk comfortabel rijbereik in vergelijking met de meeste andere plug-in hybrides vandaag op de markt, die (op dit moment alvast…) zelden meer dan 35 à 40 kilometer ver geraken.

135 km/u

Niet alleen het rijbereik nam gevoelig toe, het team dat verantwoordelijk was voor deze tweede generatie van de stekker-Prius deed ook echt moeite om hem meer spierkracht te geven in de elektrische modus. In de praktijk heb je 68 kW (92 pk) ter beschikking in elektrische modus, tegenover 53 kW (72 pk) in een klassieke Prius. Dat volstaat om sereen tot 135 km/u puur op elektrische kracht te rijden, maar ook om vlotter uit de startblokken te schieten in het verkeer zonder dat de verbrandingsmotor daarbij moet worden betrokken zoals in een Prius zonder stekker. Toch gaan de algemene prestaties er in de hybride modus licht op achteruit omdat de klassieke versie liefst 180 kilo lichter is dan de stekkerhybride. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,2 seconden en een topsnelheid van 162 km/u is dit allesbehalve een sportieveling. Maar dat had u waarschijnlijk ook niet bepaald verwacht…

Minder dynamisch

Biedt deze nieuwe versie dan wel voordelen in ruil voor deze iets minder goede prestaties? Niet echt, neen. Zo ziet de Prius Plug-In ondanks zijn gevoelig grotere achteroverhang (+ 10,5 centimeter) zijn koffervolume toch slinken tot slechts 360 liter. Een andere praktische beperking is dat deze Prius een strikte vierzitter is geworden. En omdat het grootste gewicht nu op de achteras ligt, verliest het dynamische rijgedrag van de Prius IV (die nochtans beter rijdt dan zijn voorgangers) wat punten in deze wat plompere plug-in hybride versie. Al laten al die kleine details zich wel snel vergeten eens je gaat tanken. Je mag zonder dromen rekenen op een brandstofverbruik van minder dan… 3 l/100 km met deze Prius Plug-in. Of toch op voorwaarde dat je de moeite neemt om hem aan de stekker te hangen zodra je de kans hebt, waarbij volladen zo’n 2 uur duurt aan een wallbox of drie uur aan een thuisstekker.

Conclusie

De technologie van deze Prius Plug-In maakt van hem een van de zuinigste auto’s die je kan kopen. Hij is echter niet de minst dure stekkerhybride op de markt (vanaf 41.980 euro) en ook niet de meest praktische (maar 4 plaatsen en een kleine koffer), terwijl het dynamische rijplezier erop achteruitgaat. Maar wat deze plug-in hybride versie wel knap doet, is in alle stilte en zonder uitstoot door de stad glijden en zijn tankbeurten op vrij spectaculaire wijze uitstellen.

Onze mening over de Toyota Prius Plug-In:

VOOR

Indrukwekkend laag reëel verbruik

Prettig zuiver elektrisch rijbereik

Interessante verhouding prijs-uitrusting-prestaties

TEGEN

Afwerkingsdetails

Praktische aspecten (4 plaatsen, kleine koffer)

Zeer groot prijsverschil met ‘klassieke’ Prius

Fors totaalgewicht

Verminderd dynamisch rijplezier

Technische fiche

Publicité

Delen