[Test] Toyota RAV4: op zoek naar persoonlijkheid

[Test] Toyota RAV4: op zoek naar persoonlijkheid

De vijfde generatie van de Toyota RAV4 trapt een koerswijziging af bij Toyota. De hybride SUV gunt zichzelf voortaan een beetje emotie en dynamiek, en dat zowel met zijn lijnenspel als met zijn rijgedrag. Dat laatste dankt hij aan een stijver platform en een nieuw, krachtig hybride systeem… maar is dat dan nog altijd zuinig?

 

Sinds zijn geboorte in 1994 is de RAV4 voor Toyota een waar succesnummer geweest. In 2017 mocht hij trots de kroon van ’s werelds best verkochte SUV dragen en vandaag stapt hij over op een vijfde generatie, die trots de vlaggen van de dynamiek en de hybridisering hijst. De dieselvlag is daarentegen in de vuilbak gegooid.

“No more boring cars”

Met die woorden gaf Akio Toyoda, de president van de groep, de aftrap voor een nieuw producttijdperk voor het Japanse merk. Gedaan met de “witte producten” van de automarkt. Voortaan willen de Japanners meer emotie inbouwen, meer passie en dynamiek in hun modellen brengen. De nieuwe RAV4 toont die filosofie mooi aan. Hij groeit met slechts 5 millimeter in vergelijking met zijn voorganger, maar zijn wielbasis is wel met 30 millimeter toegenomen. Zijn kortere overhangen, lagere motorkap en grotere bodemvrijheid geven hem een veel meer dynamische uitstraling dan in het verleden.

Vierde generatie

Hybridisering is het ordewoord voor de nieuwe RAV4. Hoewel in het aanbod ook een atmosferische 2.0-benzinemotor met 175 pk staat, gaat Toyota ervan uit dat die maar 15 procent van de verkoopcijfers voor zich zal nemen. Voor de rest zet het merk alles in op de vierde generatie van zijn hybride motorisering. Dit nieuwe systeem is compacter en tegelijk krachtiger. Het combineert een benzineviercilinder volgens Atkinson-cyclus van 175 pk en 220 Nm met een elektromotor van 120 pk. Samen schoppen ze het tot 218 pk. De combinatie is ontwikkeld voor “grote voertuigen” van de Toyota-groep en kan tot 120 km/u puur elektrisch rijden. Afhankelijk van de gekozen uitrusting ligt de CO2-uitstoot tussen de 102 en de 105 g/km.

AWD-i

Dit hybride systeem kan bovendien samenwerken met een intelligente vierwielaandrijving (AWD-i). In de achteras wordt dan een motor van 54 pk geplaatst, die afhankelijk van de omstandigheden tot 80 procent van de aandrijfkracht kan leveren. Met dit AWD-i piekt het totaalvermogen van de hybride groep op 222 pk.

Respect en robuustheid

Net zoals voor het koetswerk is Toyota van een blanco blad vertrokken bij het ontwerp van het interieur van zijn RAV4. Het nieuwe, brede en horizontale dashboard krijgt het 7 duim grote tabletscherm voor het infotainmentsysteem. Er duiken nieuwe bedieningsknoppen op voor de klimaatregeling, die heel robuust aanvoelen en met rubber zijn bekleed. Er is geen twijfel mogelijk dat dit een SUV is. De brede middenconsole vol bergvakken zit daar net onder. Ook boven het handschoenenkastje vinden we een praktisch verlicht vakje.

Ruim interieur

Achterin profiteren de passagiers van de grotere wielbasis zodat ze hun benen wat meer kunnen strekken. De klassieke nikkel-metaalhydride batterij zit onder hun zitvlak. Daardoor groeit de koffer lichtjes in vergelijking met die van het vorige model. Door de conventionele batterij naar de motorruimte te verhuizen, komt er 79 liter bij, zodat de koffer voortaan 580 liter slikt.

Dynamisch

Onder zijn kleedje verbergt deze RAV4 het nieuwe modulaire voorwielaangedreven platform TNGA-K van de Toyota-groep. Dat vergroot niet alleen de koetswerkstijfheid met 57 procent, maar geeft de auto ook een bijna perfecte gewichtsverdeling. En vooral een lager zwaartepunt. In combinatie met een ideale afstelling van de ophanging geeft dat een RAV4 die veel dynamischer rijdt dan in het verleden. Daar zit ook het precieze en natuurlijke stuur voor veel tussen. Bij een “actieve” rijstijl maakt deze SUV indruk door zijn gezonde rijgedrag en zijn goed beheerste koetswerkbewegingen. De hybride aandrijflijn van haar kant geniet eindelijk de punch van een krachtige elektromotor, zodat de hernemingen efficiënt en relatief stil gebeuren. Het “koffiemoleneffect” van de vroegere Toyota-hybrides laat zich niet meer zo sterk voelen…

Stroomlijngeluiden

Tijdens deze eerste kennismaking op veeleisende wegen noteerden we een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100 km. In de stad en op de snelweg komt de hybridisering tot haar recht en blinkt ze uit door haar werkingsstilte. Als nu de demping van stroomgeluiden eens even goed zou kunnen zijn…

Twee motorversies

De basisversie van het Toyota RAV4-gamma uitgerust met de benzinemotor kost 30.650 euro, terwijl de hybride begint bij 36.020 euro. Zoals gewoonlijk kiest Toyota voor een gammapolitiek in versies en niet met vrij te kiezen opties. Gelukkig is de basisversie al relatief goed uitgerust. De hybride met vierwielaandrijving AWD-i is pas verkrijgbaar vanaf het uitrustingsniveau Dynamic Plus en ziet zijn basisprijs daardoor stijgen tot 42.550 euro.

Besluit

Met zijn strakke look en vooral zijn fijnzinnig afgestelde hybride motorisering staat deze nieuwe RAV4 een mooi succes te wachten. Zijn stuurplezier en rijcomfort voegen daar alleen maar troeven aan toe.

Onze mening over de Toyota RAV4:

VOOR

-Efficiënte hybride aandrijflijn

-Interessant verbruik naargelang van rijstijl

-Reële dynamiek

-Rijcomfort

-Verhouding prijs-prestaties

TEGEN

-Demping stroomlijngeluiden

-Geen verschuifbare achterbank

-Geen AWD-i in instapversie

-Uitrustingspolitiek

-Fiscaal oninteressant vermogen voor Wallonië en Brussel

Technische fiche

Publicité

Delen

2 Comments - Write a Comment

Een commentaar opstellen