[Test] Volvo XC60 T8: Formaat telt wel degelijk

[Test] Volvo XC60 T8: Formaat telt wel degelijk

Kan de Volvo XC60 T8, met de technische organen van zijn grote broer XC90 T8 maar in een minder kolossaal koetswerk, een meer interessante verhouding formaat-prestaties bieden?

Hoewel het etiket “T8 Twin Engine” achter de naam XC60 laat vermoeden dat deze Zweedse SUV twee motoren heeft, zijn het er na een eenvoudige optelsom eigenlijk drie. Toch is deze plug-in hybride architectuur helemaal niet nieuw. De aandrijflijn die Volvo vandaag namelijk aanbiedt in de nieuwe generatie van zijn bestseller XC60 is identiek aan die van zijn grote broer XC90 (en van een aantal andere modellen in de catalogus van de Zweden), die ondertussen ook al weer sinds 2015 meedraait.

Vierwielaandrijving zonder mechanische verbinding

In de praktijk is de XC60 T8 Twin Engine eigenlijk een T6 “+”. Of anders gezegd: in de neus ligt de 2.0 met dubbele drukvoeding (turbo en compressor) van 320 pk uit de T6-versie. Maar hier krijgt hij ondersteuning van een kleine elektromotor van 46 pk, die tegelijk als alternator-starter dient en als booster bij het hernemen. Bovenop deze twee eerste motoren op de vooras van de auto vinden we nog een derde, die de achterwielen rechtstreeks aandrijft. Deze elektromotor ontwikkelt 87 pk en een koppel van 240 Nm. In tegenstelling tot de XC60 T6, die een “echte” vierwielaandrijver is met een mechanische verbinding tussen de assen, is de XC60 T8 dus een “valse” vierwielaandrijver. In de praktijk rij je met ofwel een voorwieltrekker (met de verbrandingsmotor), ofwel met een achterwielaandrijver (in de elektrische modus). Pas wanneer alle motoren samenwerken, worden de vier wielen aangedreven.

10,4 kWh

Voor de voeding van het elektrische gedeelte vinden we hier dezelfde 10,4 kWh grote batterij, gemonteerd in een T-vormige structuur die over de hele lengte van de auto loopt, als in de XC90. In de XC60 is die goed voor een theoretisch zuiver elektrisch rijbereik van een veertigtal kilometer. Om te vermijden dat het benzineverbruik van de SUV de pan uit swingt (het gevaarte weegt meer dan twee ton…) is het belangrijk dat je de batterij zo vaak mogelijk herlaadt. In de praktijk duurt dat minstens 2,5 tot 3 uur aan een wallbox. Als je dat consequent doet, mag je in functie van je rijstijl rekenen op een reëel gemiddeld verbruik van 7 l/100 km. En als je enkel korte afstanden in de puur elektrisch modus rijdt, kan dat cijfer natuurlijk nog sterk dalen.

Ideaal compromis

Onderweg blijkt de XC60 gevoelig meer dynamisch dan zijn grote broer XC90, terwijl het werkingscomfort voorbeeldig blijft dankzij de foutloze luchtvering. De geluiddemping aan boord is eveneens uitstekend, de stoelen zijn comfortabel en de afwerking staat op premiumniveau. Als je daarentegen af en toe wil profiteren van het dynamische potentieel van het gecumuleerd vermogen van 407 pk door de rijmodusschakelaar in Power te zetten, dan zal je het stuur stevig moeten vasthouden. Zoals we al zeiden wordt de gehele razernij van de tweeliter met dubbele drukvoeding op enkel de achterwielen losgelaten. Onder zware belasting merk je daarom duidelijk dat het stuur gaat ‘trekken’, veel meer dan in de T6-versie.

Conclusie

De XC60 werpt zich op als een interessante “gereduceerde” versie van zijn grote broer XC90 T8. Het prijskaartje is trouwens ook gedaald. Maar de eindrekening blijft behoorlijk gepeperd in vergelijking met de klassieke versies van de XC60. Je moet namelijk minstens 68.650 euro klaarleggen om met een T8 Twin Engine weg te mogen rijden. Ter vergelijking: een XC60 T5 kost minder dan 50.000 euro… En bovendien is de Mitsubishi Outlander PHEV 2019, die weliswaar niet dezelfde afwerking kan bieden, technisch gezien veel interessanter terwijl zijn factuur veel minder zwaar zal aankomen.

Onze mening over de Volvo XC60 T8 samengevat:

VOOR

Veiligheidsuitrusting van de bovenste plank

Foutloze afwerking

Explosieve prestaties indien gewenst

Reëel verbruik als je regelmatig laadt.

TEGEN

Hoog reëel verbruik zonder herladen

Pijnlijk duur

Koppelreacties in het stuurwiel

Fiche technique

Publicité

Delen