Toyota Century, een hybride van meer dan… 150.000 euro

Toyota Century, een hybride van meer dan… 150.000 euro

Aan deze kant van de wereld mag het misschien vreemd lijken, maar in Japan heeft Toyota een limousine als topversie van zijn gamma. De Century wordt al dik 50 jaar lang in kleine aantallen gebouwd. Vandaag wordt hij volledig vernieuwd en krijgt hij een hybride… 5.0-V8 en een basisprijs van meer dan 150.000 euro.

Sinds iets meer dan 50 jaar bouwt Toyota zijn eigen “Rolls-Royce” met de limousine Century. De eerste generatie kwam in 1967 op de markt om te vieren dat het 100 jaar geleden was dat Sakichi Toyoda, oprichter van het Japanse merk, was geboren, en bleef wel 30 jaar in de catalogus staan. De tweede generatie zong het iets meer dan 20 jaar uit. Maar Toyota is duidelijk niet van plan om zijn vlaggenschip op te geven, want vandaag kondigt het officieel de derde generatie aan van de Century.

Hybride V8

Maar de tijden zijn veranderd en de Century dumpt zijn V12 ten voordele van een hybride aandrijflijn. Al doet die nog steeds een beroep op een dikke 5.0-V8. In totaal heeft de chauffeur van de gefortuneerde klanten van deze nieuwe Century de beschikking over 431 pk. Op de Japanse normverbruikscyclus kondigt Toyota een gemiddelde aan van 13,6 km/l benzine, wat overeenkomt met zo’n 7,3 l/100 km.

Japans manifest

Dit manifest van Japanse technologie is uiteraard uitgerust met alle uitrusting die je maar kan dromen en verzorgt zijn binnenruimte dankzij een 6,5 centimeter langere wielbasis. De basisprijs ligt daarentegen op 19,6 miljoen yen of zo’n 153.000 euro. Dat lijkt “een beetje” veel voor een Toyota… Maar het merk is toch niet van plan om er meer dan 50 per maand van te maken. Die worden zo goed als volledig met de hand in elkaar gezet door specialisten uit de Japanse fabriek van Higashi-Fuji.


Publicité

Delen