Toyota : minder zeldzame ertsen in elektromotoren

Toyota : minder zeldzame ertsen in elektromotoren

De Japanse autoreus Toyota is erin geslaagd om een nieuwe elektromotor te ontwikkelen die minder zeldzame ertsen bevat. Op die manier kan men de prijs van deze technologie drukken en het risico op uitputting beperken.

Ook batterijen van elektrische en hybride auto’s bevatten zeldzame stoffen. Anders gesteld, het gaat om dure elementen waarvan slechts een beperkte voorraad bestaat op de Aarde. Aan de vooravond van een grote doorbraak van elektromobiliteit, is de voorradigheid van deze elementen en vooral de recyclage ervan cruciaal. Vandaag geeft Toyota aan dat het een nieuwe elektromotor op punt heeft gesteld die goedkoper is qua productie omdat er slechts een kleiner aandeel van dergelijk producten nodig is. Normaal gezien gebruiken elektromotoren met een permanente magneet neodymium, terbium en dysprosium omwille van de sterke magnetische werking, ook bij hogere temperaturen. Deze drie stoffen zijn de meest zeldzame en dure elementen die mogelijk uitgeput geraken wanneer de elektrische auto op grote schaal zal worden gebouwd. Toyota geeft vandaag aan dat het erin is geslaagd om een nieuw type motor te ontwikkelen met een permanente magneet. De constructeur verving terbium en dysprosium door lanthaan en cerium. Ook deze elementen zijn zeldzaam maar ze zijn toch veel couranter en vooral goedkoper. Toyota maakt ook de helft minder gebruik van neodymium, vergeleken met de huidige generatie elektromotoren. Anderzijds zullen we nog even moeten wachten voor we dit type elektromotoren op de weg zullen zien. Toyota hoopt op dergelijke motoren vanaf 2025 op grote schaal te kunnen produceren.


Publicité

Delen