Toyota Prius 2019: braver gezicht en vierwielaandrijving

Toyota Prius 2019: braver gezicht en vierwielaandrijving

Toyota stelt in Los Angeles officieel het nieuwe modeljaar voor van zijn Prius. Op het menu staan een bravere uitstraling en een optionele vierwielaandrijving AWD-i. We mogen meteen in onze agenda noteren dat de Europese versie debuteert in januari, in Brussel.

 

De vierde generatie van de Prius, die in 2016 op de markt kwam, gaat aan de vooravond van het nieuwe jaar al voor een facelift. Modeljaar 2019 is voor het eerst te zien in Los Angeles. Maar Toyota bevestigt meteen dat de Europese première van deze nieuwe versie naar het salon van Brussel komt, dat in januari plaatsvindt.

Lichten

Uiterlijke aanpassingen zijn hoofdzakelijk aan de lichtblokken doorgevoerd. Vooraan worden ze wat braver, terwijl de lange verticale achterlichtblokken worden vervangen door nieuwe horizontale exemplaren. Desondanks behoudt de Prius zijn voorbeeldige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24.

Detailwerk

Toyota verwijst verder naar een aantal verbeteringen aan boord. De meest opvallende is een nieuw en vlotter reagerend scherm voor het infotainmentsysteem Toyota Touch 2. Daarnaast is het oppervlak voor het inductief herladen van smartphones vergroot en is het head-up display gemoderniseerd.

AWD-i

Technisch gezien onderscheidt modeljaar 2019 zich echter vooral door het verschijnen van vierwielaandrijving in de optielijst. Daarmee bevestigt Toyota wat het al had gesuggereerd met zijn ‘mysterieuze’ teaserfoto van een paar dagen geleden. Het systeem heet AWD-i en krijgt een extra elektromotor om de achterwielen aan te drijven. Die komen bij het vertrekken de voorwielen ondersteunen tot 10 km/u. Maar de sturing kan de achterwielen nog tot 70 km/u inschakelen als de gripomstandigheden dat vereisen.

Batterij voor winterweer

Toyota benadrukt verder dat de AWD-i-versies een nikkelmetaalhydridebatterij krijgen, die is ontwikkeld om performanter te blijven onder zeer koude weersomstandigheden. De versies met twee aangedreven wielen kiezen daarentegen voor een lithium-ionaccu. Toyota heeft trouwens nog niet bevestigd of de AWD-i ook naar Europa komt. Wanneer het salon van Brussel voor de deur staat, komen we ongetwijfeld meer te weten.


Publicité

Delen