Toyota RAV4: twee hybride versies

Toyota RAV4: twee hybride versies

In maart maakten we kennis met de hoekige stijl van de vijfde generatie van de Toyota RAV4. Maar qua technische details bleven we een beetje op onze honger. Deze vijfde generatie staat vandaag in Europese première in Parijs en geeft meteen al zijn geheimen prijs.

 

Op het salon van New York onthulde Toyota de vijfde generatie van zijn populaire SUV RAV4. Sindsdien weten we dus dat de Japanners kiezen voor een veel hoekiger en sportiever lijnenspel dan in het verleden. Toyota bleef daarentegen heel karig met technische gegevens van zijn toekomstige SUV. Vandaag trokken de Japanners het doek van de Europese variant van hun RAV4 op het salon van Parijs en bij die gelegenheid kregen we meteen veel meer informatie. Hij wijdt de vierde generatie in van Toyota’s hybride systeem, waarbij de belangrijkste organen (vermogenselektronica en nikkel-metaalhydride batterij) compacter en lichter werden dan op de vorige generatie.

4×2 of 4×4

Er zijn twee hybride versies beschikbaar: een met voorwielaandrijving en een met 4×4. Het hybride systeem wordt in beide gevallen opgebouwd rond een 2.5-benzinemotor met 177 pk en het totaalvermogen ligt op 218 pk. De 4×4 schopt het dankzij een tweede motor-generator in de achteras tot 222 pk. Ter herinnering: de vorige hybride RAV4 kwam tot 197 pk.

102 g/km

Deze nieuwe generatie pakt uit met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 102 g/km (volgens NEDC 2.0-norm) en 105 gram voor de 4×4. De vierwielaandrijver kan vandaag bovendien meer koppel naar de achteras sturen: 30 procent meer dan in de vorige generatie. Dat betekent dat de verhouding tussen de voor- en de achteras voortaan gaat van 100/0 procent tot 20/80 procent naargelang van de omstandigheden, zodat de RAV4 zich uit benarde situaties kan wegtrekken.


Publicité

Delen