Toyota wil productie waterstofauto’s vertienvoudigen!

Toyota wil productie waterstofauto’s vertienvoudigen!

Toyota heeft in 2017 zo’n 3.000 exemplaren verkocht van de Mirai. Maar de Japanse reus meldt vandaag tegen 2020 liefst 30.000 waterstofauto’s per jaar te willen gaan verkopen.

De in 2014 gelanceerde “auto van de toekomst” van Toyota (Mirai is Japans voor “toekomst”) is door de jaren heen stilaan populairder geworden: 700 verkochte exemplaren in 2015, 2.000 in 2016 en 3.000 in 2017. Dat lijkt nog steeds anekdotisch gezien de zowat… 10 miljoen auto’s die Toyota jaarlijks over de hele wereld verkoopt. Maar het weerhoudt de Japanse gigant er niet van om zijn productie van waterstofaangedreven modellen veel grootser te dromen. De bedoeling is om tegen 2020 meer dan 30.000 van deze brandstofcelvoertuigen per jaar te gaan verkopen.

Nieuwe fabrieken

Om zijn productie van brandstofcellen te verhogen, die vandaag nog gebeurt in een van de gebouwen in het complex in Honsha (Toyota City), verhuist Toyota ze naar een hoogtechnologisch gebouw met acht verdiepingen dat op dit moment wordt opgericht op dezelfde site. De productie van de hogedruktanks voor de opslag van waterstof gaat naar een nieuwe specifieke lijn in gebouw nummer 3 van de productiesite van Shimoyama in Miyoshi City. Deze tanks, die in koolstofvezel worden gemaakt, worden vandaag in een heel kleine reeks geassembleerd in Honsha.

Een derde naar Japan

Van deze 30.000 waterstofauto’s die Toyota vanaf 2020 jaarlijks hoopt te verkopen zouden er minstens 10.000 naar de thuismarkt gaan. Het land is namelijk vastberaden om van de Olympische Spelen van Tokio in 2020 een technologisch uitstalraam te maken. Daarom zal het overal op zijn grondgebied waterstoftankstations bouwen en zijn eigen wagenpark (vooral van bussen) omvormen naar brandstofcelvoertuigen.


Publicité

Delen