Volkswagen e-Crafter vervoert tot 1,7 ton uitstootvrij

Volkswagen e-Crafter vervoert tot 1,7 ton uitstootvrij

Ook Volkswagen voegt met de grote e-Crafter een elektrische bestelwagen toe aan zijn catalogus. Zijn elektromotor van 136 pk laat hem tot 1,72 ton nuttig laadvermogen uitstootvrij naar het hart van de stadscentra brengen.

De eerste elektrische bestelwagen van Volkswagen is meteen een forse klepper. De e-Crafter is namelijk zoals zijn naam het aangeeft gebaseerd op de tweede generatie van de grote bestelwagen Crafter. Deze versie is in de eerste plaats bedacht voor bedrijven die in de stad aan de slag zijn. Met zijn elektromotor mag hij gewoon in lage-emissiezones overal ter wereld en vermindert hij de plaatselijke uitstoot. Op die manier maakt hij de lucht in de stad (een beetje) zuiverder…

Laadvolume onaangeroerd

De lithium-ionbatterij is onder de e-Crafter bevestigd en heeft dus geen gevolgen voor het laadvolume. De laadruimte is met andere woorden even groot als die van een Crafter met verhoogd dak met verbrandingsmotor: 10,7 kubieke meter. Naargelang van de versie schommelt het nuttig laadvermogen tussen de 0,975 en de 1,72 ton.

35,8 kWh

Met haar opslagcapaciteit van “slechts” 35,8 kWh is de batterij goed voor een maximaal rijbereik van 173 kilometer, weliswaar op de zeer gunstige NEDC-meetcyclus. Die past echter goed bij het beoogde gebruik van deze bestelwagen in de stad. De afdeling utilitaire voertuigen van de VW-groep heeft namelijk eerst 210.000 rijprofielen bestudeerd bij 1.500 klanten en daaruit bleek dat de meeste bestuurders per dag 70 tot 100 kilometer met hun bestelwagen rijden. Aan een snellaadpaal (CCS, 40 kW) kan hij 80 procent rijbereik recupereren in 45 minuten. Aan een thuisstekker van 7,2 kW duur het volledig opladen (tot 100 procent) 5 uur en 20 minuten.

100 kW

De (synchrone) elektromotor is klassiek op de vooras van de e-Crafter geplaatst en ontwikkelt een piekvermogen van 100 kW of 136 pk. Het koppel piekt op 290 Nm. De motor, versnellingsbak en het differentieel zitten in één compacte module die de voorwielen aandrijft. In Duitsland kost een e-Crafter minstens 69.500 euro.


Publicité

Delen