Volkswagen ID.D Buzz Cargo: elektrische Flower Power

Volkswagen ID.D Buzz Cargo: elektrische Flower Power

Maak kennis met het jongste lid van de toekomstige elektrische I.D.-familie van Volkswagen: de I.D. Buzz Cargo. Of anders gezegd: de bestelversie van de toekomstige elektrische combi I.D. Buzz. Deze variant voor professionals wordt in 2021 op de markt verwacht.

 

In 2017 stelde Volkswagen een futuristische en elektrische interpretatie voor van zijn legendarische Combi met de concept I.D. Buzz. Dat model gaat in 2022 in productie; Niet geheel verrassend wil Volkswagen daar ook een bestelversie van afleiden. De concept I.D. Buzz Cargo bevestigt die intentie. De bestelwagen gaat trouwens eerder in productie dan de ‘minibus’, want hij komt al in 2021 op de markt.

Fotovoltaïsche panelen

Uiteraard heeft de I.D. Buzz Cargo minder glasoppervlak, maar hij onderscheidt zich ook door een tien centimeter grotere achteroverhang om het laadruim te vergroten. Bovendien heeft hij een nieuw zonnedak, dat nog niet op de minibusversie uit 2017 te zien was. Dit fotovoltaïsche systeem produceert genoeg energie om de I.D. Buzz Cargo tot 15 kilometer rijbereik per dag extra op te leveren, zo belooft Volkswagen. Een andere praktische uitrusting voor professioneel gebruik is de aanwezigheid van 230V-stekkers (16A) die door de hoofdbatterij worden gevoed om draagbare toestellen van stroom te voorzien, ook daar waar er geen netwerk is.

111 kWh

De concept I.D. Buzz Cargo is ontwikkeld op het toekomstige modulaire elektrische platform MEB van de VW-groep en is compatibel met diverse elektrische aandrijflijnen en batterijformaten. Voor deze conceptcar heeft VW gekozen voor een elektromotor van 150 kW (204 pk) en een batterij van 48 kWh. Die wordt aangeraden voor “normaal” gebruik. Maar Volkswagen meldt dat voor meer intensieve gebruiksprofielen ook een opslagcapaciteit van 111 kWh mogelijk is. Via een snellaadpaal met gelijkstroom en een vermogen van 150 kW kan de batterij van 48 kWh zo’n 80 procent van haar lading recupereren in slechts een kwartiertje, terwijl de grote batterij daar een half uur voor nodig heeft. De batterij kan ook aan een conventionele thuisstekker of een wallbox worden herladen. De interne lader kan vermogens aan van 2,3 tot 11 kW. VW werkt daarnaast aan een inductieve laadfunctie.

800 kilo

De 5,05 meter lange elektrische bestelwagen past in het gamma onder de elektrische versie van de grote Crafter van VW. Het laadvermogen van de conceptcar ligt op 800 kilo, terwijl de zopas op de markt gebrachte e-Crafter (5,99 meter lang) liefst 1,7 ton kan meezeulen.


Publicité

Delen