Volvo 360c: autonoom manifest

Volvo 360c: autonoom manifest

Volvo stelt zijn concept 360c voor. Die kondigt geen nakend productiemodel aan dat er nauw van is afgeleid, maar wil meer een manifest zijn voor de autonome en elektrische mobiliteit van de toekomst.

 

Via de elektrische aandrijving (waar Volvo verder geen enkel detail van wil prijsgeven) en vooral het volledig autonome rijsysteem van de concept 360c die Volvo net heeft onthuld maken we kennis met de auto van de toekomst. De futuristische conceptcar “benut ten volle de herwonnen vrijheid voor het design en laat je verloren tijd onderweg terugwinnen”, zo vertelt Marten Levenstam, vicepresident voor strategie bij Volvo. De Scandinavische autobouwer gaat zelfs nog verder en spreekt over “de vrijheid om een plek om te leven uit te kiezen”, ontsnappen aan “de druk op de vastgoedprijzen” en “eenvoudige toegang tot eigendom”. Dit soort volledig autonoom pendelvoertuig, dat je kan oproepen via een abonnement, laat je uit de grootstad vluchten door je de tijd die je onderweg naar het werk verliest te laten benutten.

Vier configuraties

De concept 360c biedt 4 mogelijke configuraties: een bed, een rijdend kantoor, een salon of een ontspanningsruimte. Volgens Volvo kan je dankzij deze persoonlijke mobiliteit van de toekomst de tijd die je op de weg doorbrengt te winst maken. Maar het voertuig kan zo ook concurreren met de bus of de trein voor langere trajecten. Volvo denkt er zelfs de luchtvaart mee te kunnen gaan beconcurreren: “Wanneer hij is omgebouwd tot een slaapruimte, kan je in de 360c reizen in een privécabine uit de eerste klasse, van je deur tot aan je bestemming, zonder de ongemakken van vliegen zoals de veiligheidscontroles, de wachttijden, het lawaai en het plaatsgebrek”.

Efficiënte communicatie

Met dit prototype wil Volvo bovendien een nieuwe wereldwijde communicatiestandaard promoten tussen autonome voertuigen en de rest van de weggebruikers. Dat is een cruciale uitdaging voor de verkeersveiligheid van morgen, wanneer autonome voertuigen de weg zullen moeten delen met ander ‘gewone’ voertuigen of voetgangers. Volvo’s 360c maakt gebruik van geluiden, kleuren, visuele signalen en bewegingen om de intenties van het voertuig kenbaar te maken aan de andere weggebruikers.


Publicité

Delen