Volvo onthult XC40 T5 Twin Engine officieel

Volvo onthult XC40 T5 Twin Engine officieel

Volvo heeft de eerste technische informatie onthuld van de toekomstige plug-in hybride versie T5 Twin Engine van zijn compacte XC40.

 

Iets meer dan een jaar geleden bevestigde Volvo officieel dat er een plug-in hybride versie van zijn SUV XC40 zou komen op basis van zijn nieuwe benzinedriecilinder. Tot op heden bleven de Zweden echter heel discreet over de technische details van dit toekomstige model. Vandaag is de geheimdoenerij echter voorbij: de nieuwe versie, die T5 Twin Engine is gedoopt, onthult al zijn technische details.

180 + 82 pk

Onder de motorkap van deze plug-in hybride versie ziet de nieuwe 1.5-turbomotor van Volvo zijn vermogen stijgen tot 180 pk (tegenover 163 pk in de klassieke XC40 T3). Daar komt nog een elektromotor bij van 60 kW (82 pk) en 160 Nm en een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. In totaal schopt de T5 Twin Engine het tot 262 pk. Daarmee kan hij van 0 naar 100 km/u spurten in 7,3 seconden en haalt hij een top van 205 km/u.

9,7 kWh

Om deze elektromotor van stroom te voorzien bouwt Volvo een batterij in van 9,7 kWh. Die laat zich in 2,5 uur herladen aan een stekker van 16A, in 4 uur aan een van 10A en in 7 uur aan 6A. Omdat deze accu in de middentunnel zit, blijft het koffervolume van de stekkerhybride XC40 identiek aan dat van de andere versies met verbrandingsmotor. De brandstoftank is echter wel licht gekrompen, van 54 naar 48 liter. Bovendien mag deze plug-in hybride versie op geen enkele manier slepen.

44 g CO2/km

Op de technische fiche van de XC40 Twin Engine is een CO2-uitstoot van 44 g/km genoteerd volgens gecorreleerde NEDC-cyclus en 57 g/km volgens WLTP. Deze T5 Twin Engine gaat eind 2019 in productie in de Belgische fabriek in Gent. De XC40 krijgt later ook nog een puur elektrische variant.


Publicité

Delen