Waterstofaandrijving: Audi en Hyundai gaan samenwerken

Waterstofaandrijving: Audi en Hyundai gaan samenwerken

Om de brandstofceltechnologie van de grond te helpen komen willen Hyundai en Audi gaan samenwerken. Ze willen een nieuwe generatie waterstofauto’s ontwikkelen. En vooral de kostprijs ervan doen dalen.

Audi, bij de Volkswagen-groep belast met de ontwikkeling van de waterstoftechnologie, en Hyundai hebben net aangekondigd dat ze gaan samenwerken aan de volgende generatie van hun modellen met brandstofcel. Om de kostprijs van de technologie te proberen drukken en tegelijk de productie van waterstofauto’s gevoelig op te kunnen voeren, lijkt een toenadering tussen de reuzen van de autosector onvermijdelijk. Zo werken Toyota en BMW al samen aan hun toekomstige modellen op waterstof, net zoals Honda en General Motors.

“Sportieve” waterstof-SUV voor Audi

Dankzij de toenadering kan Audi profiteren van de ervaring die Hyundai al heeft opgedaan. De Koreanen hebben namelijk al een beperkte serieproductie achter de rug van hun SUV ix35 FCEV en maken zich op voor de lancering van een nieuwe waterstof-SUV, de Nexo. Maar Audi heeft zelf ook al aan brandstofceltechnologie gewerkt. Het merk met de vier ringen zegt trouwens van plan te zijn om tegen het begin van het komende decennium een “sportieve” SUV op waterstof in een kleine reeks op de markt te brengen.

Grote volumes

De technologie die voortkomt uit deze nieuwe samenwerking tussen Hyundai en Audi (waarvan alle merken van beide groepen de vruchten zouden kunnen plukken) moet echter vooral dienen voor de volgende generatie waterstofauto’s, die tegen 2025 wordt verwacht. Die zouden dan op veel grotere schaal worden verkocht.


Publicité

Delen