WLTP-verbruikstest maakt autorijden duurder

WLTP-verbruikstest maakt autorijden duurder

Vanaf volgend jaar zijn constructeurs verplicht om het verbruik van de wagen mee te delen volgens de nieuwe WLTP-meetmethode (Worldwide Harmonised Light Vehicle test Procedure), tot nu toe werd het normverbruik – dat als basis dient voor de homologatie, het bepalen van de CO2-uitstoot en de bijhorende fiscaliteit – gemeten aan de hand van de NEDC (New European Driving Cycle).

Die laatste meetcyclus stamt uit de jaren tachtig en kwam de jongste jaren steeds meer onder vuur te liggen. Vooral consumentenorganisaties vonden het niet kunnen dat er een behoorlijk verschil zat tussen het normverbruik en het werkelijke, gemeten verbruik. Daarom werd een nieuwe meetmethode uitgewerkt, waarbij men een andere rijcyclus rijdt die beter aansluit bij normale rijomstandigheden waarbij sneller gereden wordt en vooral dynamischer wordt geaccelereerd. Het spreekt voor zich dat de verbruikscijfers een stuk hoger liggen dan bij de oude rijcyclus. De cijfers die vandaag reeds beschikbaar zijn, variëren al naar gelang het model en de brandstof maar gemiddeld genomen, mag men rekenen op een stijging van het normverbruik met 20%. Omdat de officiële CO2-emissie waarop rijtaks, VAA (voordeel alle aard) en BIV wordt berekend, recht evenredig stijgt met dit normverbruik mogen we ons ook aan (aanzienlijke) stijging van de autobelasting verwachten. Voorlopig zal de fiscus zich blijven baseren op de NEDC-cijfers en verandert er voor de consument niets. De WLTP-cijfers zijn op dit ogenblik dus slechts indicatief. De beslissing om de autofiscaliteit te baseren op WLTP wordt immers doorgeschoven naar de volgende regering. Met andere woorden, de consument zal as medio 2019 de rekening krijgen van deze ‘correctere’ meetmethode.


Publicité

Delen

Een commentaar opstellen