Zonnepanelen binnenkort gemeengoed op onze auto’s?

Zonnepanelen binnenkort gemeengoed op onze auto’s?

De Koreaanse groep Hyundai-Kia wil fotovoltaïsche cellen gaan veralgemenen op de koetswerken van zijn automodellen. En dat moet snel gaan, want eind 2019 komen de eerste modellen met deze technologie al op de markt.

 

De daken van onze huizen zijn steeds vaker met fotovoltaïsche panelen gesierd, maar op de koetswerken van auto’s is de techniek verre van ingeburgerd. Je kan de relevante voorbeelden op één hand tellen, zoals bijvoorbeeld de plug-in hybride variant van de Toyota Prius, waardoor deze oplossing heel anekdotisch blijft. De Koreaanse groep Hyundai-Kia laat nu echter verstaan dat zijn modellen vanaf eind 2019 met fotovoltaïsche cellen zullen worden uitgerust. “In de toekomst zullen we in onze modellen verschillende technologieën integreren om stroom te maken, waaronder ook zonnepanelen. Daarmee zullen onze auto’s niet langer enkel stroom consumeren op een passieve manier, maar zullen ze die ook actief gaan produceren”, zo vertelt Jeong-Gil Park, vicepresident van de ingenieursafdeling van de groep.

Hybrides

De Hyundai-groep werkt vandaag aan drie verschillende types fotovoltaïsche panelen. Zo is er een systeem met silicium dat vooral is bedoeld voor hybride modellen en dat de batterijen op een dag met 30 tot 60 procent kan vullen naargelang van de weersomstandigheden. Die oplossing zouden we als eerste moeten zien opduiken, vanaf het eind van 2019.

Verbrandingsmotor

De Koreanen melden verder te werken aan een systeem waarbij de panelen een zekere transparantie behouden, zodat ook klanten die gehecht zijn aan een panoramadak geen compromissen moeten sluiten. Deze oplossing is vooral bedoeld voor modellen met een klassieke verbrandingsmotor, die zo hu boordnetwerk kunnen voeden om hun CO2-uitstoot te drukken.

Elektrische modellen

De derde oplossing waar Hyundai-Kia vandaag over nadenkt, moet volledig opgaan in het koetswerk van de auto. De panelen bedekken dan niet enkel het dak, maar ook de motorkap en dergelijke meer. Deze derde techniek is complexer en is vooral bedoeld voor zuiver elektrische modellen van de groep, zodat hun rijbereik tussen twee laadbeurten aan de stekker kan worden gemaximaliseerd.


Publicité

Delen