Zweden wijdt eerste weg met elektrische laadrail in

Zweden wijdt eerste weg met elektrische laadrail in

Als alternatief voor snellaadpalen langsheen snelwegen voor elektrische auto’s worden vandaag nog een aantal andere oplossingen getest. Zo zijn er inductieve wegen, die de batterij rijdend kunnen laden zonder kabel. En in Zweden werkt men tegenwoordig aan een elektrische rail in het wegdek.

Wat als de toekomst van de elektromobiliteit niet schuilt in statische laadpalen maar in dynamisch herladen? Of anders gezegd: laden terwijl je rijdt. Daar zijn meerdere voordelen aan verbonden. Zo kan je een comfortabel rijbereik garanderen met kleine, lichte en goedkope batterijen. Maar hoe breng je dat in de praktijk? Er bestaan vandaag al meerdere projecten rond wegen die auto’s rijdend herladen via inductie. Maar in Zweden maken we kennis met een andere techniek via het project eRoad Arlanda.

Beweeglijke arm

In de praktijk is op een experimenteel stuk weg van 2 kilometer tussen de luchthaven van Arlanda en het logistieke gebied van Roseberg bij Stockholm een rail in de straat ingewerkt. Die geeft stroom aan een voertuig met een kleine, beweeglijke arm aan de onderkant. De arm klapt automatisch uit en herlaadt het voertuig op een beveiligde manier tijdens het rijden, zoals je kan zien in het filmpje.

7,6 miljard euro

Volgens de projectverantwoordelijken zou het uitrusten van alle 20.000 kilometer wegen van Zweden met de techniek 80 miljard kroon kosten. Dat komt overeen met zo’n 7,6 miljard euro, of een kilometerkostprijs van ongeveer 380.000 euro. Dat is veel te duur. Maar volgens de bezielers van het project zou het systeem zichzelf terugbetalen door de besparingen op de uitgaven aan fossiele brandstoffen.


Publicité

Delen